Läs senare

Alla vinner på återvunnet

AktuelltHör du till dem som lämnar återvinningen med mer än du kom dit med? Eller samlar på toarullar? I Västra Ryd i Linköping behöver förskollärarna inte göra det. Där finns ett Kretslabb.

av Emilie Stendahl
07 Aug 2017
07 Aug 2017
Foto: Anna Grundmark

Ett rikt material som väcker barns fantasi och sporrar kreativiteten. Pedagogistan Sofia Hedin ser stora vinster med att arbeta med återvunnet material. Hon har varit med och byggt upp Kretslabbet i Linköping som öppnade för första gången i början av april. Där finns mängder av material som olika företag skänkt: plexiglas, pappskivor, pärlor, korkar, knappar, kapsyler. Spelpjäser och porslin från Stadsmissionen. Utstansningar. Mojänger.

– Vissa saker vet jag inte ens vad det är. Det är jättespännande! Då finns det inga färdiga lösningar för vad det kan bli.

Vi måste ta ansvar för miljön och för barns kreativitet.

Labbet huserar i två klassrum på Nya Rydsskolan och vänder sig till lärare i skolan och områdets sju förskolor. En eftermiddag i veckan håller de öppet och då kan lärare komma dit för en introduktion och för att få inspiration kring vad man kan göra. Andra dagar står det dem fritt att hämta nyckeln för att låna material på obestämd tid. På sikt ska även barnen kunna hämta det de vill jobba med.

Ett mål med Kretslabbet är att verka för en hållbar miljö. Därför är tanken att materialet ska återvända till Kretslabbet, eller åtminstone till återvinningen.

Foto: Anna Grundmark

– Man ska inte fram med limpistolen det första man gör, för då går det inte att sopsortera sedan.

En stor fördel med återvunnet material är att det inte är könskodat, säger Sofia Hedin. Om man till exempel har mycket lego i konstruktionsrummet tenderar det att vara barnen som har lego hemma som söker sig dit i första hand.

– Men när vi möter saker som rullar, plexiglas eller överblivna juldekorationer i konstruktionsrummet står vi alla inför ett nytt material. Då kan man se en förändring av vem som leker var, utifrån vad barnen tycker om att göra.

En annan sak Sofia Hedin är noga med är att återvunnet material inte behöver vara fult. Hon tycker att de skapat som ett ”godisbord av prylar”.

– Det handlar mycket om hur vi hanterar och presenterar materialet. Lägger du upp materialet på glasfat blir det som skatter. Eller om du sorterar efter färg.

Förutom att Kretslabbet erbjuder lärare gratis material, och blir ett sätt att återanvända saker som annars skulle ha slängts, är förhoppningen att barnen ska få en förändrad syn på sakers livslängd.

– Vi måste ta ansvar för miljön och för barns kreativitet. Det är ett viktigt uppdrag att se ting med varlighet, aktsamhet och respekt.

Kort om Kretslabbet

På Kretslabbet kan lärare hämta återvunnet material som företag skänkt.

Kommunens miljösamordnare har stämt av att materialet är lämpligt för barnen att arbeta med.

Sedan har allt färgkod­ats. Sådant som går bra att stoppa i munnen har fått en färg, medan sådant man inte bör ha i munnen fått en annan.

Materialet ska helst gå att återvinna efter att man jobbat med det.

Inspirationen kommer från Reggio Emilia och deras Remidacenter.

Rösta

Hur tänker ni kring giftfritt i verksamheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin