Läs senare

Att bestiga berg – och gilla det

KrönikaFörskolläraren Erik Stenkula om Sisyfos, strävansmål och konsten att uppskatta omstarter.

av Erik Stenkula
07 Aug 2017
07 Aug 2017
Erik Stenkula, förskollärare på Junibackens förskola i Linköping

Det sägs att sisyfosarbete betyder ett slit utan slut, ett hopplöst evighetsgöra.

Men jag har tvärtom alltid blivit upprymd av den där bilden ur den grekiska mytologin. Då den gode Sisyfos kånkar upp en enorm sten för ett berg, varenda gång slinter den när han nästan är uppe och på nytt får gå ner. Bara för att få börja om från början med bumlingen igen.

Han måste haft förmågan att hela tiden upptäcka nya detaljer på den upptrampade tunga vägen upp. Framför allt var han tidig med att förvalta något som den nutida läroplanen för svenska förskolan gjort till sitt. Sisyfos måste haft strävansmål.

Sådant kan jag gå och klura på i mitten av maj, en studiedag, när vi går mot ett läsårs slut och ska börja planera för ett nytt. Tur då att kollegorna Monica, Sabina, Maria och Suzan är lite mer ”hands on”. Så det händer något.

Vi hade ett år med en ganska rörlig och orolig barngrupp bakom oss. Den stenen hade haft en väldigt brant väg upp. Efter många fruktlösa försök i olika miljöer kom vi i april tillslut fram till att det krävdes en kall och fuktig granskog för att den svärmen barn skulle komma till ro. Då kunde vi alla vila med vår granit nästan uppe. När vi skulle forma en ny grupp i augusti prövade vi att använda den upptäckten. Vi startade helt enkelt i skogen med den nya grupp vi skulle skapa. Då blev det kul att rulla upp klippblocket igen. Med avstamp i vår gamla barngrupp mötte vi alltså upp nästa.

När det sedan gått ett år i denna nya grupp stod vi inte alls kvar i skogen. Nu var det i stället vatten upp till stövelkanten vi vadade i. Från att fyraåriga Mats upptäckte en kran på gården och med hela sin kroppsliga iver gladde sig åt hur den fungerade, började vi stud­era vilka färger vatten kunde ha. Vad är is? Hur luktar vatten om man samlar in det från en liten damm? Och vilket liv det faktiskt finns under ytan i en sjö!

Det var nästan så vi började tro att det i själva verket var en liten stenkula Sisyfos körde i motlut den hösten.

Fram på vårkanten kom Curre på hur en vattenpump ute på gården fungerade, genom att oförtrutet prova sina teorier. Då var vi där igen frestande nära bergstoppen.

Genom att jobba i en sådan kedja av medforskande och upptäckarglädje – som vi pedagoger med snabbt framhalade pennor, små anteckningsböcker och kvicka knapptryck på paddans kamerafunktion dokumenterar i realtid – tillfredsställer vår bergs­bestigning nästan alltid oss. Vi kan till och med ta fasta på de lärprocesser barnen fått korn på.

En ledig lördag kan jag rentav leka lite med mål­fokus hemma:

– Äh, i dag får vi se om jag stiger ur sängen. I går hade jag ett uppnåendemål att käka frukost men i dag ska jag nog bara sträva dit. Jag kanske upptäcker något nytt jag kan lära mig här i sängen.

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin