Läs senare

Berättelser som blir till inre bilder

KrönikaFörmågan att kunna skapa egna bilder hjälper oss att få grepp om komplexa sammanhang, skriver förskolläraren Marie Eriksson.

av Marie Eriksson
06 Nov 2017
06 Nov 2017
Marie Eriksson, förskollärare som arbetar med förskoleutveckling i Mölndal och skriver pedagogisk litteratur

Jag gissar att fler med mig har upplevt den där känslan av att karaktärerna på bioduken inte riktigt ser rätt ut i jämförelse med de egna inre bilderna som skapades när man läste boken. Jag minns det särskilt tydligt när jag fick se filmen om Kulla-Gulla efter att ha slukat bok efter bok under ett sommarlov.

Genom att låta barnen i förskolan möta böcker och berättelser på en mångfald av sätt så kan vi grundlägga den, enligt mig, viktiga förmågan att skapa sina egna inre bilder. När en berättelse kan få bilder att spelas upp som en liten film inne i huvudet så hjälper det oss att förstå det vi lyssnar till eller läser, vilket gör att vi kan få grepp om allt mer komplexa sammanhang.

Birgitta Knutsdotter Olofsson skriver (2003) om hur barnen genom leken kan skapa en inre värld och träna upp sin föreställningsförmåga. Den i sin tur hjälper minnet genom att det man talar om, läser och hör berättas blir till inre bilder. Utan att ord blir till föreställningar orkar man inte lyssna till en saga eller ett föredrag, menar hon.

För mig är berättelser och lek starkt sammanlänkat i mötet med barnen, både de berättelser barnen själva har med sig till förskolan och de vi låter dem ta del av på olika sätt. Barns egna berättelser kan handla om allt mellan himmel och jord; saker de har upplevt, världar från digitala spel, eller berättelser som finns runt leksaker som exempelvis lego.

Genom att vi på allvar lyssnar och hjälper barnen att lyssna till varandras berättelser så visar vi att det finns ett ett värde i att förmedla ett innehåll. I en förlängning kan det innebära att barnen också ser värdet i att nedteckna eller kommunicera berättelser på olika sätt med hjälp av olika medier, som med bilder, text eller via film. När vi hjälper barnen att leva sig in i varandras berättelser kan det också bli en väg in i att de ska kunna mötas i lekar. Om vi pedagoger sen finns nära leken kan vi få en fördjupad förståelse för de världar och karaktärer som barnen är uppslukade av.

Även de berättelser som vi pedagoger förmedlar muntligt eller med hjälp av böcker kan bli till stoff och inspiration till barnens lekar. Att träffas kring en saga blir till en gemensam upplevelse för barnen och det kan då utgöra underlag för ett lektema som barnen i gruppen förstår. Håller vi i en berättelse under en längre tid, tillför rekvisita och använder den på olika sätt så kan det ge leken och kommunikationen än mer näring. Med hjälp av digitala verktyg går det att skapa litterära lekmiljöer där vi bokstavligt kan kliva in i litteraturens värld tillsammans.

Rösta

Hur fungerar arbetet med modersmål hos er?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin