Läs senare

De skildrar vardagen med musik

DokumentationPå Bildradiogatans förskola i Västra Frölunda berättar barnen om sina tankar genom att göra egna låtar. Arbetet dokumenteras med ljudinspelningar, bilder och musikvideor.

Carl Bigsten och Eva-Lena Widén. Foto: Ola Kjellby

Abtin, Suzanna, Katrina och Lovisa sitter i en soffa på avdelningen Kameleonten och sjunger på olika melodier. Förskolläraren Carl Bigsten tar tillfället i akt och hämtar en gitarr.

− Ska vi göra en låt? frågar han barnen.

− Jaa! utbrister de.

Mycket dokumentation görs bara för att den ska göras. Men musikdokumentationen kommer mer från barn­en själva.

Suzanna springer iväg och kommer tillbaka med två gosedjurshundar.

− Vill ni göra en låt om hundar? undrar förskolläraren.

Musikbygge

Bildradiogatans förskola i Västra Frölunda är en kommunal förskola som består av storbarns­avdelningen Kameleonten med 43 barn i åldrarna 2–6 år och småbarnsavdelningen Smulan med 16 barn.

Här arbetar fem förskollärare och fem barnskötare.

Förskolan är med i EU-projektet ”This is me under construction” som handlar om att göra barnen
mer delaktiga i sitt lärande. Musik­dokumentationen har blivit ett sätt att göra det.

Läs mer om projektet här.

− Jag har redan gjort en låt om hundar hemma, avslöjar Abtin.

Han börjar sjunga och Carl Bigsten tar fram mobiltelefonen och spelar in.

− Hunden kommer snart. Hunden går på snö, sjunger Abtin tyst.

Alla lyssnar. När Abtin sjungit klart prövar Carl Bigsten olika ackord på gitarren för att hitta en ackordföljd som passar till melodin. Samtidigt har de andra barnen idéer till hundlåten.

− Jag vet vad hundar äter. De äter kex och broccoli, säger Lovisa.

Hennes förslag blir en ny textrad.

− Kan ni något ord som rimmar på hund, undrar förskolläraren.

− Rund, föreslår Katrina.

− Eller pund, säger Lovisa.

När idéerna är slut provspelar de rytm och melodi med tamburin, gitarr och kaplastavar och gör smackande ljud med munnarna. Sedan lägger de till texten. Carl Bigsten spelar in på mobilen för att de ska minnas och kunna jobba vidare med låten en annan gång.

På barnens initiativ återkommer de ofta till låtar som påbörjats. Inte peta i näsan, Julen är bäst, Vi ska städa nu och Jag älskar min mamma är några av de egna favoriterna. Till ett tiotal låtar har barnen tillsammans med förskollärarna gjort ljudinspelningar, ritat teckningar, skrivit texter och tagit bilder. Resultatet har blivit musikvideor som publicerats på Youtube.

I dag ska Katrina, sex år, och femåringarna Abtin, Suzanna och Lovisa dokumentera låten Det blixtrar som nyligen blivit klar. Carl Bigsten samlar barnen framför en mikrofon som han kopplar till Ipad och högtalare.

Ofta kommer idéer till nya låtar helt spontant.
Foto: Ola Kjellby

− Tänk på att inte stampa med fötterna. Försök att vara helt tysta! Jag kommer att räkna in när ni ska börja. Tre, två, ett, säger Carl Bigsten och slår med handen när de ska börja.

− En blixt, en blixt. Åskan slog ner och det började brinna. En blixt, en blixt. Vi måste ha vatten, sjunger Abtin, Katrina, Lovisa och Suzanna tillsammans.

Med gester och mimik hjälper förskolläraren barnen att komma ihåg texten. Efter tre inspelningar är de nöjda.

Musikdokumentationen startade för ett år sedan. Det var när ett av barnen ville ha hjälp med att göra musik till en egen sång och spela in den, som förskollärarna upptäckte att arbetssättet lockade många barns intresse.

− Mycket dokumentation görs bara för att den ska göras och för att föräldrarna ska se den. Men musikdokumentationen kommer mer från barnen själva. Det är deras berättande som är i fokus och inte våra vuxna uppfattningar om vad som är kunskap, säger Eva-Lena Widén som också är förskollärare på avdelningen.

En anledning till att de fortsatt att jobba med musikdokumentationen är att det är lustfyllt.

− Det är kul både för barnen och för oss. Vi märker hur barnens tilltro till sin egen förmåga stärks när de skapar låtar och musikvideor. Barnen får också möjlighet att upptäcka sitt lärande när vi sjunger och pratar om låtarna, säger hon.

Hela arbetslaget, tre förskollärare och fyra barnskötare, är involverat i musikdokumentationen. Oftast är det Carl Bigsten som hjälper barnen med musikskapandet, eftersom han spelar gitarr. De andra i arbetslaget är med och stöttar barnen i andra delar av processen.

Foto: Ola Kjellby

− Vi försöker fånga barnens idéer i stunden och ställa öppna frågor som uppmuntrar deras berättande. Oftast sker låtskapandet spontant och de samlas några stycken som vill göra en låt, berättar Eva-Lena Widén.

Många av barnen på förskolan har andra modersmål än svenska och de båda förskollärarna har märkt hur låtskapandet har blivit en väg in i svenska språket.

− Vi har haft barn som inte har kunnat många ord svenska, men som ryckts med i låtskrivarprocesserna och på så sätt erövrat det nya språket, säger Carl Bigsten.

Vid ett bord med färgkritor och papper sitter Lovisa och ritar en teckning som handlar om låten Det blixtrar.

− Det är svårt med blixtar, för de försvinner så snabbt, säger hon.

Lovisa berättar att hon tycker om att göra egna låtar och sjunga och dansa till dem. Men allra roligast är det att kunna visa musikvideor hemma.

− Mamma och pappa gillar låtarna, berättar hon stolt.

Så kan du göra

Text

Ställ öppna frågor till barnen. Vad ska låten handla om? Vad kan de om ämnet? Bygg vidare på någon av idéerna och hjälp barnen att komma vidare genom frågor. Leta efter rimord. Var öppen för barnens berättande, utan att värdera eller styra innehållet.

Musik

Improvisera fram rytm och melodi tillsammans. Låt barnen använda exempelvis burkar, kaplastavar och tamburiner. Det underlättar om någon förskollärare kan ta ut ackord på gitarr eller keyboard. Enkla ackordslingor som C – Am – F − G fungerar ofta bra som komp.

Dokumentation

Spela in sång- och musikavsnitt med mobilen för att minnas. Gör ljudinspelning när hela låten är klar, med exempelvis Ipad och mikrofon. I program som Garageband eller Ableton Live kan ljudet mixas och klippas efteråt. Låt barnen illustrera låtinne-hållet genom att rita, skriva, filma och ta bilder. Med appar som Imovie, Stop Motion Studio och Puppet Pals kan förskollärarna hjälpa barnen att kombinera ljud, bilder, text och film till musikvideor.

Rösta

Jobbar du fast du är sjuk?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin