Läs senare

En viktig milstolpe för barnen

Ett tydligt farväl lär barnen att relationer är viktiga och att människor
i deras närhet inte bara kan försvinna. Då får de lättare att knyta an till nya barn och vuxna, säger Ylva Ellneby, specialpedagog.

25 Maj 2010

Foto: Ewa Wymark/Natur & Kultur

 

Att lämna förskolan och gå vidare till något nytt och okänt är en betydelsefull milstolpe i barnens liv. Det innebär också att de lämnar personer, barn och vuxna, som de tycker om. Och att barnen som blir kvar måste säga hej då till kompisarna som lämnar. Därför är det jätteviktigt att man förbereder dem ordenligt och gör avsluten tydliga, säger Ylva Ellneby, som är specialpedagog, föreläsare och författare.

Eftersom det är vi vuxna som sätter förväntningarna och attityderna för hur barnen ska förhålla sig till det nya och till det som har varit är det också bra om man kan förmedla en positiv bild, men som samtidigt är realistisk, tycker hon. Man ska inte heller glömma bort att göra det tydligt för barnen när någon i personalgruppen slutar.

– Visar man barnen att personer runt omkring dem inte bara kan försvinna ur deras liv hur som helst så förstår barnen att även de betyder något för andra. Det gör att de lättare knyter an när det kommer ett nytt barn eller ny personal.

– I dag när gränserna håller på att suddas ut mellan de många ytliga kontakter som unga människor har på internet och de människor som verkligen betyder något för dem, är det särskilt viktigt att lära barnen hur man bygger relationer, vårdar dem och hur man avslutar dem på ett bra sätt.

Ylva Ellneby berättar ett exempel på ”en fin grej” som en förskollärare gjorde för en flicka som skulle sluta, och som var väldigt fäst vid henne. Förskolläraren gav ett personligt kort till flickan, där hon skrev att hon alltid skulle komma i håg henne.

– Två år senare sitter kortet fortfarande kvar på en viktig plats på flickans vägg där hemma, berättar Ylva Ellneby.
 

Så säger vi hejdå – förskolornas egna tips

Här kastas barnen ut genom fönstret
På en förskola i Sösdala går det vilt till när de blivande skolbarnen firas av, något som barnen ser fram emot med spänning. Där blir barnen nämligen utkastade genom fönstret medan de andra barnen står utanför och tittar på. Pedagogerna säger: ”Nu är förskoletiden slut. Nu tar vi … barnets namn… och kastar ut!” När alla barn är utkastade firas det med glass på gården. I maj har förskolan också en grillfest för att tacka av barnen och deras familjer. Då får barnen ett fotocollage från förskoletiden och en ”muckartröja” med barnets namn, avdelningens namn och datumet när de började och slutade.

Barnen komponerar sin avskedsdag
På en förskola i Löddeköpinge får barn som ska sluta komponera sin egen Hej då-dag och välja aktiviteter, mellis och middag. Dessutom får varje barn ett eget tittskåp, som personalen har gjort och som visar barnets intresse och personlighet. Varje barn får ett personligt avskedsbrev med små anekdoter och berättelser om barnet. Innan barnen lämnar förskolan ritar man också av deras händer på en husvägg som lämnas kvar som ett minne.

Förskoleklasserna möter upp långt i förväg
I stadsdelen Hille i Gävle har man låtit personalen från förskoleklassen bli en aktiv part i övergången mellan förskola och förskoleklass för att göra det tryggt för barn och föräldrar. Föräldrarna bjuds in på möte och rundvisning innan de gör sina förskoleklassval. Efter valet besöker förskoleklassens personal de berörda barnen i förskolorna och förskolebarnen får göra flera besök i förskoleklassen under våren, för att lära känna varandra och den nya miljön. Personalen från förskoleklassen är med vid sista utvecklingssamtalet i förskolan och har en återkopplingsträff med förskolan en bit in på hösten för att stämma av hur det går. Tidskrävande, men värt det, tycker personalen som får tryggare barn och föräldrar och som får lättare att planera förskoleklass-starten.

En egen bräda på staketet
Barnen som har slutat på en förskola i Töreboda har lämnat synliga spår efter sig. Som avskedsceremoni har de fått måla varsin bräda på förskolans, tidigare ganska trista staket, och skrivit sina namn på de nymålade brädorna. Barnen fick välja bland fyra olika färger. Ett roligt minne som barnen kan titta på när de åker eller går förbi sin gamla förskola.

10 dagars utskolning
I en förskola i Hedemora skolar man ut både barn och vuxna som ska sluta. Den som ska sluta får rita av sig själv på ett A4-ark med rutor som visar hur många dagar det är kvar, det brukar vara runt tio rutor. På den dagliga samlingen sätter man ett kryss för varje dag som går. Det blir ett enkelt och överskådligt sätt att räkna ner.

Fest, saga och återträff
Ett föräldrakooperativ i Göteborg har som tradition att tacka av barnen som ska sluta med en egen saga. På avslutningsfesten i juni gör barnen först en liten föreställning utifrån årets tema. Sedan är det dags att läsa upp sagan om barnets tid på förskolan. Den handlar om roliga teman, kompisarna och fröknarna, favoritlekar och vad som är speciellt med just det här barnen. De tycker att det är spännande, lite pirrigt och högtidligt att sitta framför alla föräldrar och höra sagan om sin förskoletid. Barn som slutar vid något annat tillfälle får också en saga, men inte lika stor publik. Personalgruppen på förskolan är stabil och har bra koll på barnens historia vilket förstås underlättar sagoskrivandet. Barnen får också en present som minne. Innan barnen lämnar förskolan har man också ett litet avslutningssamtal med barn och föräldrar och tittar på foton, småpratar, minns och sätter punkt. På hösten bjuder förskolan in till en återträff för barn och föräldrar och till julen skickar de julkort till barnen med en hälsning om att de fortfarande finns i deras tankar.

 

Rösta

Hur tänker ni kring giftfritt i verksamheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin