Ingår i temat
Maxa musiken
Läs senare

Fantasi är huvudsaken

TEMANFörskolläraren Lovisa Ahl gillar när musiken får ta plats och mynna ut i andra aktiviteter än sång och spelande.

27 Nov 2016
Foto: Istock

Allt är möjligt genom musiken. Vad man än tar sig an i förskolan går det att använda sig av toner, rytmer och sånger. Om barnen är intresserade av bilar kan man leta efter låtar som handlar om bilar eller ljud som låter som bilar eller påminner om bilar, det menar Lovisa Ahl.
På förskolan Fåraherden i Örebro jobbar de mycket i projekt. Som det så kallade kartprojektet som handlade om att utforska närområdet. De ritade egna kartor, gick på studiebesök och i slutet knöt Lovisa Ahl ihop säcken då barnen fick skriva en låt. Hon kom med lite idéer, men texten gjorde de i stort sett själva, som för att sammanfatta det de lärt sig.

Hur känns det när du målar till den här musiken, hur känns det i kroppen?

– Det är så tacksamt, då kan man verkligen sätta ord på vad vi har gjort och var vi har varit. ”Ja, vi var på Gustavsviksbadet och i flygplansparken”. Sedan lärde barnen som hade det projektet resten av förskolan sången och spred sin kunskap, säger Lovisa Ahl.
Själv är hon frilansande sångerska och har alltid musiken med sig. Men så enkelt är det inte för alla förskollärare och hon menar att det går att göra så mycket ändå. Även om man inte tycker att man kan sjunga, spela gitarr eller piano. Man kan ha musik på i bakgrunden, kanske något lugnt som man tycker om.
– Man får hjälpas åt. Det är en ganska stor fråga, det här med vad man kan och inte kan. Tankarna om att man inte kan sjunga sitter så hårt. Den rädslan är inte heller bra att sprida till barnen. Vi pratar om att alla kan sjunga och så säger peda­gogerna att de inte kan. Det blir lite tokigt, säger Lovisa Ahl och fortsätter:
– Musiken kan även vara ett pedagog­iskt hjälpmedel då olika låtar eller ljud
kan signalera städdags, lunch eller tid för lugnare lek, menar Lovisa Ahl.

För att vidga perspektiven är det också betydelsefullt att få in annan musik än de poplåtar de kanske matas med hemma. Det kan även vara bra att själv fundera över vad musik egentligen är, ljud är också musik. Man kan prata om olika instrument och om hur de låter.
Hon säger att det är fantasin hon vill åt. Att fokus inte behöver vara på att lyssna på musik utan man kan lika gärna göra något till det som spelas. Som att måla med fingerfärg när tonerna liksom får röra sig genom kroppen. ”Det blir väldigt geggigt, men kul”.
– Jag tror att jag är ute efter känslan. Hur känns det när du målar till den här musiken, hur känns det i kroppen? Det måste få vara fritt. Redan när de är små har många barn bestämt sig för vad de gillar. Så försök få bort det där med bra och dåligt, poängterar Lovisa Ahl.

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin