Läs senare

Firade med eget fontänbygge

Förskolans dagFontänen på Sergels torg har i olika former följt med förskolan Klara sedan i höstas. På Förskolans dag ställde de ut ett eget bygge av den i Observatorielunden i Stockholm.

av Erik Ignerus
18 Maj 2017
18 Maj 2017
Förskolläraren Susanna Widén ställer upp fontänbygget inför Förskolans dag. Foto: Kicki Dahlström/Privat

Hallå där Susanna Widén, förskollärare på förskolan Klara i Stockholm, som tillsammans med barn och övriga pedagoger har byggt en variant av fontänen på Sergels torg. Bygget ställdes ut i Observatorielunden i Stockholm under Förskolans dag.

Varför har ni byggt fontänen från Sergels torg?
– Sedan sommaren 2016 har vi fram och tillbaka jobbat med obelisken och fontänen på Sergels torg. Ett av barnen kom tillbaka efter lovet och var väldigt fascinerad av den. Vi gick och tittade på den allihop och tyckte att det såg ut att finnas dörrar på obelisken. Vi började fantisera om vad som kunde finnas i och under den. Jag mejlade till en person som jobbade på Stockholms stad och ställde några frågor om den. Sedan har den funnits med oss under det senaste året och vi har gjort massa olika saker kopplade till den.

Vad fick du veta om fontänen?
– Mycket riktigt så fanns det dörrar. Och det finns även en hiss i den och ett kontrollrum till fontänen. Vi fick också veta att det skulle renoveras, bland annat på grund av rost. Efter det bestämde vi oss tillsammans för att fortsätta utforska den.

Tvålpumpar har använts i bygget för att fontänen ska kunna fungera. På huvudet har barnen sina egna obelisker. Foto: Susanna Widén/Privat

Hur jobbade ni vidare med den?
– Något som blev viktigt att undersöka var obeliskens höjd. Vi tog reda på att den var 37,5 meter hög, och försökte på flera olika sätt illustrera hur långt det var. Fast hela avdelningen la sig på en lång rad i parken kom vi ändå inte upp i den längden.  Med hjälp av alla barn och föräldrars längd gick det till slut, och mer än så. Vi kom upp i hela 56 meter som sedan pärlades också.

Vad har ni byggt er variant av?
– Om-igen-material kallar vi det för. Barnen har fått ta med sig mycket av det hemifrån. Själva obelisken, är gjort av plastaskar, bubbelplast och kycklingnät. Till fontänen har vi använt tvålpumpar och botten är täckt med plast för att barnen ska få prova att spruta vatten ur pumparna på förskolans dag. Vi får se om den håller!

Hur uppmärksammade ni Förskolans dag? Lämna gärna en kommentar, eller mejla till forskolan@lararforbundet.se och berätta.

Rösta

Vad är det bästa som hänt på jobbet under 2017?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin