Läs senare

Flygande historia om Faber

06 Nov 2017

Fabers skatt

Cornelia Funke, Susanne Gölich

[Opal Förlag]

F-klass En fredag eftermiddag utlovas sagostund för klassen. Fulla av förväntan tar de sig an historien om Faber, som får en annorlunda present av sin farfar. De fångas av historien, vem fascineras inte av magin i en flygande matta? Faber får färdsällskap av en mystisk flicka som talar ett annat språk. Det är hon som får mattan att starta med de bevingade orden ”Tier ya betat tier!”.

Så flyger vi tillsammans över den rosaskimrande världen, flickan som heter Shaima, Faber och klassen. Shaima lär oss ord och fraser som ”himmel”, ”jord” och ”mitt land” på sitt språk, och det är så vackert allting. Runt mattan svävar arabiska tecken och när Shaima med ledsen röst förbjuder mattan att åka till hennes hemland tror klassen att det är krig där.

Barnen reagerar på ett stycke i berättelsen, där några pojkar spelar fotboll. ”En flicka är också med, trots att flickor inte kan spela fotboll”, enligt Fabers pappa.

”Flickor kan väl visst spela fotboll”, utbrister upprörda sexårsröster. Jag är glad att de själva uppmärksammar genusfailet och som pedagog väljer jag nästan att inte ens läsa de raderna, som känns mossiga och inte tillför storyn någonting, förutom att befästa förlegade könsstereotyper.

En uppföljare vore på sin plats, tycker klassen efter sagostunden, då de anser sig blivit lämnade med alltför många frågetecken. Vad hände egentligen i Shaimas land? Var kom hon ifrån egentligen, vilka länder besökte de och var förvarar man egentligen en flygande matta?

Och fröken? Ja, hon ser andra möjligheter och tycker att de frågorna får de besvara själva i nästa dags bilduppgift.

Rösta

Vad har du gett för nyhetslöfte?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin