Läs senare

Gunnars gosiga gästspel

På platsVeckans aktiviteter är nedpackade i Gunnars bruna resväska. Förskollärarnas fiffiga bokstavspresentation gör varje måndag till en spännande överraskning.

av Erik Ignerus
11 Jan 2017
11 Jan 2017
Rektor Magnus Sjödin besöker klassen. Han har fått i uppdrag att introducera veckans bokstav. Foto: Linn Malmén

Några hundra meter bort från Klarälven strömmar 24 elever in i ett klassrum och sätter sig i en ring. I mitten finns tända ljus och ett knippe gräslök. Ni undrar säkert vad den gör där. Det gör eleverna också. Men de, precis som ni, får vänta på förklaringen en liten stund till.
Först tar ännu en vecka sin början. Måndag morgon och eleverna i förskoleklassen på Södra Råtorps skola i Karlstad lyssnar till veckans dikt. En ny klassvärd utses, sedan går eleverna rutinmässigt igenom dagen som ligger framför. Efter samlingen blir det frukt och saga, därpå följer en härlig rast och …

Det knackar på dörren. En man klädd i grå morgonrock tittar in. På hans vänstra axel sitter en svartprickig groda, en mjukvariant av Alfons Åberg tittar ut ur ena fickan. Mannen smyger försiktigt in och tar över förskolläraren Monika Långs plats i ringen. I handen har han en brun resväska.

Med små bokstäver börjar han att prata. Han presenterar sig som Gosedjursexperten Gunnar. Under rocken och alla gosedjur finns egentligen skolans rektor Magnus, men i dag har han bytt namn och titel. Gunnar är ledsen får klassen veta. Hans favoritgosedjur ”Hästen” har försvunnit. Experten befarar det värsta. Att den har sökt upp någon annan, någon som behöver den bättre.

Här börjar det bli spännande även för förskollärarna Monika Lång och Jessica Ekberg. De har visserligen planerat och bjudit in gosedjursexperten. Men vad han ska hitta på är något av en överraskning. Gunnars uppgift är att introducera en ny bokstav som förskoleklassens vecka kommer att kretsa kring. Vid det här laget kan ni nog gissa vilken det är.

Det är så de jobbar. Veckorna följer samma mönster, ändå är de väldigt olika. Förra måndagen var det Lekfulla Lisa som besökte klassen. Dessförinnan var det Kajsa Konstnär. Varje måndag kommer en ny person på besök och berättar om en bokstav som klassen ska jobba med under den kommande veckan.

Foto: Linn Malmén

– Lekfulla Lisa kom med en låda full av lekar som vi gjorde. Det var mycket samarbetsövningar. Dela med sig, vänta på sin tur och sådant som kan vara lite jobbigt när man börjar skolan, säger Monika Lång.

Jessica Ekberg fortsätter:

– Och veckan när Kajsa Konstnär kom på besök så jobbade vi med konst och sortering i skogen. Hon läste en saga illustrerad av John Bauer och målade en tavla till. Vi fick in svenska konstnärer och K som i kompis, till exempel hade vi kompismassage. Vi presenterade även den lokala konstnären Karolina Nolin, det är lite roligt eftersom hon har gått här på Råtorp. Vi visade hennes konst och sedan fick eleverna rita egna tavlor inspirerade av henne, säger hon.

Det är fem år sedan Monika Lång och Jessica Ekberg började jobba med miniteman som de kallar det. Ibland är det de själva som klär ut sig och introducerar bokstäver, ibland är det någon annan från skolan. Vid det här laget har de flesta som jobbar på skolan besökt förskoleklassen någon gång.

– Du hade hört om någon som …, börjar Jessica Ekberg.

I väskan finns saker klassen ska jobba med. Förskolläraren Monika Lång går igenom innehållet. Foto: Linn Malmén

– Ja, jag var nere på Svenska skolan i Koh Lanta ett tag och vi satt och spånade lite där. Då var det någon som hade gjort på ett lite liknande sätt, och jag tänkte att det var ett bra sätt att presentera bokstäverna på, säger Monika Lång.

– Sedan spånade vi på det under första året som vi jobbade tillsammans. Vi tänkte mycket på hur vi skulle genomföra det, hur vi skulle få barnen delaktiga och få med hela läroplanen. Vi klurade och höll på samtidigt som vi jobbade vidare som vanligt med lektionspass. Efter ett år sa vi ”äh, vi testar”, säger Jessica Ekberg.

Det knäpper till när Gosedjursexperten Gunnar öppnar den bruna resväskan. Till hans stora förvåning galopperar ”Hästen” ut. Gunnar omfamnar sitt favoritgosedjur. Glädjen blir tyvärr kortvarig. Hästen viskar att den ska vara hos klassen under veckan. Motvilligt, efter att ha avkrävt klassen ett löfte om att ta hand om hästen, lämnar han den ifrån sig. Han packar upp resten av innehållet i väskan innan han reser sig upp och lämnar rummet.

Vid det här laget vet de båda lärarna vad som fungerar. En del veckor återkommer varje år, andra förändras. Ibland får de byta plats på bokstäver och veckor.

– Upptäcker vi att klassen är jätteintresserad av dinosaurier kanske vi inte ska ha drama på D. Då får vi ta det på teater i stället. Men i stort sett har vi planerat hela året, så att vi ser att hela läroplanen och alla bokstäver kommer med. Något år hade vi Sifferstina här, men vi hann inte riktigt med alla våra siffror den veckan. Så hon fick komma tillbaka på våren igen. ”Titta här kommer Sifferstina igen”, och så var det bara att fortsätta där vi slutade, säger Jessica Ekberg.

Lärarnas gemensamma favoritvecka är Y. Då är temat yrke, och barnens föräldrar får komma och hälsa på. Allt ifrån slalomåkare till brevbärare har varit på besök. En förälder var frisör och klippte Jessicas hår. En annan var forskare i ett svårt ämne och tog istället med sig fika, eftersom de fikade mycket på hans jobb.

Tillsammans med eleverna går Monika och Jessica igenom innehållet i väskan. De ställer frågor till eleverna om vad de tror att sakerna är och vad det ska användas till. Nu får förstås också gräslöken i mitten sin förklaring.

En stund senare väller eleverna ut på rast. När alla har gått avslöjas en hemlighet.

– Eleverna vet inte om det än. Men vi ska ha en gosedjursdag. De kommer få ta med sig ett varsitt gosedjur. Och det kommer få sitta med på samlingen, vara med och räkna i matematiken och sedan får eleverna leka tillsammans med sina gosedjur, säger Monika Lång.

– Vi tyckte det var mysigt. Vi har jobbat med sortering och de har lärt sig att leta egenskaper och mönster. Så det kan passa bra att fortsätta med djuren, vi ska sortera dem och göra diagram, säger Jessica Ekberg.

Polls

Forskning visar att pojkar och flickor fostras olika i förskolan. Brukar ditt arbetslag diskutera den frågan?

Loading ... Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin