Läs senare

Hej Linda…

MötetHär möter du alltid en förskollärare som berättar om sig själv. Linda Karlén som jobbar på Kompassens förskola i Blentarp intresserar sig för språkutveckling hos barn med annat modersmål.

av Sebastian G Danielsson
15 Feb 2017
15 Feb 2017

Så du brinner för språkutveckling?

– Jag har alltid varit intresserad av barns språkutveckling och skriftspråket. Jag gillar särskilt när barn i tidig ålder upptäcker skriftspråket, och att utmana dem när de visar intresse.

Var kommer det engagemanget från?

– Det har alltid funnits litteratur i hemmiljön när jag var liten. Jag minns det som en mysig stund när man lånade böcker på biblioteket med föräldrarna.

Linda Karlén

Ålder: 39 år

Bor: Blentarp, Sjöbo kommun.

Utbildning: Förskollärar­examen vid Högskolan i Kristianstad 2001.

Arbetsplats: Kompassens förskola i Blentarp.

Lön: 32 300 kronor

Hur jobbar du med språk?

– Vi är en Reggio-­inspirerad förskola, vi jobbar projektinriktat och fördjup­ar oss i områden med barnen. Vi ser då till så att det finns olika former av litteratur i olika lärmiljöer. Det kan vara facklitteratur och skönlitteratur men även berättelser och sagor i olika former.

Du har nyligen varit med i ett forskningsprojekt kring det?

– Ja, det var ett samarbete med Högskolan i Kristianstad. Sjöbo kommun har gjort en kompetenssatsning på förskolan och då är forskarcirklar en del i det. Jag och en kollega fördjupade oss i hur man kan jobba med modersmålet på bästa sätt.

Hur var det?

– Jätteroligt! Väldigt spännande och utmanande, vi har lärt oss jättemycket. Vi har läst litteratur, gjort intervjuer med förskollärare i andra kommuner och observerat språkstimulerande lärmiljöer. Vi har lärt oss hur viktigt det är att ge barnen tillgång till modersmålet på olika sätt.

 

På Kompassens förskola odlas det för fullt.

Har du exempel på hur man kan jobba?

 

– Vi som inte alltid har tillgång till modersmålspedagoger kan använda oss av lärplattor där det finns många bra appar. Sen har vi använt oss av föräldrarna genom att vi har skickat hem böcker vi läser på förskolan. Då har de läst den hemma på egna språket, så har barnen förförståelse till boken när vi sen läser den på svenska. Det är även viktigt att pedagoger har ett förhållningssätt där vi visar genuint intresse för barnets kultur och språk och låter det ta plats i förskolan.

Stämmer det att ni är åtta förskollärare i en personalgrupp på nio personer?

– Ja, och det är nog rätt så unikt har jag förstått. Vi trivs väldigt bra tillsammans och har ett starkt engagemang i vårt arbete där vi har olika styrkor som vi tar till vara på.

När mår du som bäst på ditt jobb?

– När vi har haft ett projektarbete i gång och känt att barnen har nappat och glöder för det. Sen är jag intresserad av att laga mat, både privat och tillsammans med barnen på jobbet. Vi har ett utekök på gården där vi lagar mat från grunden. Min kollega Gertrud är odlingsintresserad, så vi har odlat mycket och använt oss av det i matlagningen. Det tycker jag är fantastiskt roligt!

Vad gör du på fritiden?

– Jag har två barn och en man, så min tid går åt dem. Annars gillar jag träning, matlagning och promenader i skogen eller vid stranden.

Hallå!

Jobbar du med någon som du tycker vi borde ringa upp och intervjua här? Eller har du själv något spännande på gång att berätta om? Mejla oss på forskolan@lararforbundet.se

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin