Läs senare

Förskolebarn fick tycka till om staden

MötetParker, chokladbollshus och bänkar framför skridskobanan. Det var några önskningar som dök upp när förskolebarn i Knivsta fick tycka till om staden.

av Annika Dzedina
09 Okt 2017
09 Okt 2017

Maria Cederberg

Ålder: 48 år

Bor: Knivsta

Utbildning: Förskollärarexamen Umeå 1992

Arbetsplats: Gredelby förskola, avdelning Safiren, Knivsta

Inkomst: 31 850 kronor

Berätta om ert projekt ”Barns hälsningar till Knivsta – där framtiden bor” …

– Det projektet hade vi hela förra läsåret med alla 950 förskolebarn. Kommunen ville att barnen skulle bli involverade i hur Knivsta ska se ut om 20 år. Några av oss förskollärare fick handledning en gång i månaden då vi reflekterade över olika frågor. Vi skulle bland annat hitta den finaste platsen i kommunen. På vår förskola började vi med att utforska kartbilden över Knivsta och bestämde oss för att själva kartan var den finaste platsen. Vi byggde kartan i olika material och färger och hade den på väggen via projektion.

Vad önskade sig barnen av framtidens Knivsta?

– De önskade sig många parker och grönområden och några barn ville ha pepparkakshus och chokladbollshus, eller ett änglahus dit man kommer när man dör. En flicka hos oss önskade sig bänkar framför skridskobanan i Knivsta. Det förslaget kom upp i samhällsbyggnadsnämnden, vilket har lett till att kommunen kommer att placera bänkar på olika platser, med citat från barnen i projektet.

Barnen skapade sina visioner för Knivsta i olika material.

Hur gamla var barnen?

– Alla förskolor gjorde olika, vi hade våra 4- och 5-åring-ar med i projektet.

Vad har du själv lärt dig av projektet?

– Att barn är kompetenta och har framtidstro och att de kan tänka både bakåt och framåt. De ser inte hinder utan möjligheter i framtiden. Dessutom har det varit bra fortbildning för oss förskollärare, eftersom vi träffats regelbundet och kunnat prata om allt möjligt och ge varandra idéer.

Brottas ni med stora barngrupper även i Knivsta?

– Ja, det gör vi. Men i stället för att klaga får man se möjligheter och arbeta med miljön på ett annat sätt. Vi förskollärare måste dela in barnen i mindre grupper och påverka vår verksamhet så att det går att arbeta med stora barngrupper.

Vilken är den största utmaningen för förskolorna i kommunen?

– Jag tror att vi måste synas mer, samarbeta med både näringsliv, med konstnärer och andra verksamheter i kommunen.

En skiss av framtidens Knivsta: chokladbollshus, parkområden, ett hus för ensamma katter, med mera.

Vad är roligast med ditt jobb?

– Att tända stjärnögon – när jag ser alla härliga kreativa barn som surrar av idéer och tankar, när jag kan backa lite.

Vilken är den största svårigheten?

– Det är att möta varje barns behov och att lyfta alla barn, se till att alla kommer till sin rätt trots att alla är olika. Men jag skulle inte vilja säga svårighet utan utmaning.

Vilket är ditt favoritavsnitt i läroplanen?

– Det som handlar om barns lärande – ”utveckla sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära”.

Skulle du rekommendera förskolläraryrket till en ung släkting?

– Ja, det skulle jag! Dels är det numera en ganska bra lön och dels är det så utvecklande för en själv, man lär sig så mycket tillsammans med barnen och det är fantastiskt!

Rösta

Hur tänker ni kring giftfritt i verksamheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin