Läs senare

Hej Rosita…

MötetHär möter du alltid en förskollärare som berättar om sig själv. Rosita Horney går sista terminen på förskollärarprogrammet. Hon har valt att byta yrke från specialistbarntandsköterska till förskollärare.

12 Apr 2017

Rosita Horney

Ålder: 54 år

Bor: Lägenhet i Guldheden i Göteborg.

Utbildning: Läser sista terminen på förskollärarprogrammet vid Göteborgs universitet.

Inkomst: 2848 kronor i studiebidrag. (Kan inte få mer studielån. Finansierar därför även studierna med sparade pengar.)

Varför utbildar du dig till förskollärare?

− Jag vill arbeta med att bygga upp barns självförtroende och självkänsla. Och kunna göra skillnad i ett litet barns liv. Friheten och kreativiteten i yrket lockar också. Det går att påverka arbetsdagens innehåll, man kan vistas mycket utomhus och det finns jobb att söka över hela landet. Att lönen är bra är också viktigt.

Hur kom det sig att du tog steget att byta yrkesbana?

− Ett avgångsvederlag gjorde det möjligt att börja studera. Som specialistbarntandsköterska tyckte jag om att skapa kontakt med barnen och få dem att känna sig trygga i tandläkarstolen. Men den tekniska behandlingsdelen var jag inte intresserad av och jag trivdes egentligen aldrig i yrkesrollen. När jag slutade inom tandvården vikarierade jag inom barnomsorgen och kände snabbt att det passade mig. Jag gillar att ha många barn runt omkring mig och märkte att jag hade lätt för att få barns och föräldrars förtroende. Men som vikarie i barnomsorgen var lönen för låg. ”Sök förskollärarprogrammet”, var det någon som sa till mig på en förskola. Jag sökte på mina gamla gymnasiebetyg och kom in. Till min stora förvåning!

Rosita Horney upp­skattar kreativiteten i förskolan. Här är hennes hund Tintin avbildad.

Hur var det att börja utbildningen som äldre?

− Jag var livrädd. Alla i klassen trodde först att jag var en av lärarna. Men jag träffade bra människor med en gång. Vi har kunnat ta tillvara varandras olika erfarenheter och jag har känt att jag är okej som jag är.

Vad har studierna gett dig?

− Framför allt har jag utvecklats som person. I dag är jag en gladare människa med bättre självförtroende än när jag började för tre år sedan. Man sträcker på sig när man har en utbildning för det man ska arbeta med.

Har det funnits utmaningar?

Gillar att resa. Senaste turen gick till Natural History Museum i London.

− Ja, det akademiska skrivandet. Jag har kämpat med att skriva längre texter som ska se ut på ett visst sätt. Förra månaden blev jag klar med min uppsats som handlar om naturkunskap i förskolan. Det är jag jättestolt över.

Vad tänker du om att bli förskollärare ganska sent i livet?

− Jag tycker att det har blivit för mycket fokus kring min ålder. När jag nyligen var på flera anställningsintervjuer handlade den första frågan varje gång om varför jag blir förskollärare i min ålder. Jag oroar mig för att arbetsgivarna ska tycka att jag sticker ut för mycket åldersmässigt, och inte ser fördelarna med att ha personal med olika livserfarenheter i verksamheten. Jag är verkligen ingen dinosaurie. Tvärtom. Som person är jag öppen för att pröva ny saker, annars hade jag aldrig vågat byta yrke.

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin