Ingår i temat
Superhjältar
Läs senare

Hulken ger skrivkraft

SuperhjältarPå Gäddans förskola används superhjältar som en ingång till allt lärande. Inte minst det språkliga.

av Sebastian G Danielsson
12 Apr 2017
12 Apr 2017
Förskolläraren Helena Laaksonen deltar i samlingen i rollen som Hulken.
Foto: Christel Lind

Gäddans förskola i Halmstad ser ut som en helt vanlig förskola. Det räcker med att ta några steg in på avdelningen Korallen för att inse att så inte är fallet. Superhjältar finns avbildade överallt – i bilder, teckningar och på affischer. Hulkens ansikte syns till och med inne på toaletten. Och om barnen har sina namn på blöjskåpet ska väl också Spiderman ha det?

– Superhjältar är ett fantastiskt verktyg för att ta upp vilken förmåga som helst när vi vill att det ska ske ett lärande, säger förskolläraren Nina Grgic, dagen till ära iklädd en Spidermantröja.

När jag satt hemma och googlade förstod jag ’men herregud, de här ponnyhästarna har ju egenskaper också‘.

Oavsett om det är matematik, normer och värden eller språk tar lärandet på Gäddans förskola sedan några år tillbaka avstamp i superhjältar. I dag är det fokus på läs- och skrivinlärning och språkutveckling. Nina Grgic rullar ut en stor vit pappersduk, håller i en svart tuschpenna. När barnen närmar sig frågar hon om de har tänkt på att djur brukar ha någonstans att bo. Hon möts av förvirrade blickar, men inom kort förstår alla kopp­lingen – superhjältarna måste ju också ha ett hem.

– Var bor Pinkie Pie? Hur bor hon?

Nina Grgic syftar på My Little Pony-karaktären med egenskapen magisk vänskap. ”I ett hus” ropar två barn unisont. Hon ritar en pratbubbla, fyller den med barnens ord och ber ett av dem som sa det, Filippa, 5 år, att skriva sitt namn intill. Proceduren upprepas runt bordet, alla får spekulera om hur ponnyn och den gröna jätten Hulken bor. De som har kommit långt i sin skrivutveckling skriver själva vad de tror i pratbubblan, andra behöver hjälp.

– Sen gör du så… pekar Filippa när hon hjälper kompisen Idris, 3 år, som kämpar med sitt ”R”.

Nina Grgic hämtar en laminerad lapp med Idris namn, lägger ordbilden framför honom och ler åt barnens samarbete.

– Syftet är ju att alla ska uttala sig, att alla ska pröva på att skriva, säger Nina Grgic.

I rummet intill har även de yngre barnen samlats kring en pappersduk, tillsammans med förskolläraren Helena Laaksonen. Eftersom de inte är bekanta med Hulken och Pinkie Pie jobbar de med Pippi Långstrump. Samma procedur som de äldre barnen, bara att Helena Laaksonen skriver ned deras tankar i stället. Barnen utgår från en bild på Villa villekulla, pratar om vilka färger och attribut som finns på huset och vilka kompisar som bor där.

De äldre barnen kommer fram till att Pinkie Pie bor på ett lekland, Hulken på zoo, i Hulkenlandet eller i ett farligt hus. När de har skrivit klart ritar de hjältarnas hem, och så visar det sig att Hulken krossar Pinkie Pie´s hus. Han är för stark. Men han kan väl vara snäll för det? Liam, 4 år, har en poäng. Barnen har ju pratat om hur superhjältarna är arga, snälla, stora och starka. Att de är det ena utesluter inte det andra. Det är bara att gå in i samlingsrummet och ta en titt på Hulken som bakar. Stor och stark, men glad hemma i köket.

Det har varit många diskussioner på Korallen, genom dem har barnen bland annat lärt sig om adjektiv och verb. Teckningar av hemmamannen Hulken och en lite mulligare Elsa från Frost har fått dem att konstatera att manliga hjältar gör saker, kvinnliga hjältar är saker. Den gröna jätten kan sparka, krossa, hoppa högt. Elsa är drottning, mörklila, har läppstift och guldglitter. Egenskaperna är uppklistrade kring figurerna, som en påminnelse om pratstunderna.

– Väldigt mycket av det vi pratar om gör vi ordbilder av och sätter upp så att vi kan återkomma och reflektera kring det, säger Nina Grgic.

Korallen har alltid jobbat mycket med ordbilder, kring måltidssituationen och toalettbesök, och nu kring superhjältar. De sitter uppklistrade i nästintill alla förskolans utrymmen, varav de flesta i samlingsrummet. Den vita tavlan är fylld av dem, vid sidan av handskrivna lappar och begrepp som barnen har skrivit själva.

– Barn får se olika typer av texter – handskrivet och på dator, säger Nina Grgic när hon går igenom tavlans innehåll.

Där finns även låttexter, som barnen har fått bygga utifrån orden de har diskuterat när de pratat om hjältarnas egenskaper. Under morgonens samling sjöng de om Hulken med melodier från Pippi Långstrump och Broder Jakob:

”Här är Hulken, här är Hulken. Han är stark, han är stark”.

Att det är fokus på just Hulken, Pinkie Pie och Pippi är helt enkelt för att barnen är mest intresserade av dem för tillfället. Tidigare har förskolan haft fördjupningar kring Elsa från Frost och Spiderman. Fler superhjältar än så har varit på tapeten, som Batman, Iron Man och Captain America, men intresset har inte alltid varit så stort att det blivit ett större utforskade kring dem.

– Vi hittar ju varje individs intresse för att få till en språklig utveckling, säger Helena Laaksonen.

När ett barn pratar om en hjälte får de ofta berätta om den inför gruppen. Kompisarna får ställa frågor och om intresset blir större leder det till ett medforskande där de vuxna spelar in diskussioner med barnen för att kunna utgå från hjältarna i lärandet.

Pinkie Pie kom på tal genom att ett barn inte var intresserat av de andra hjältarna. Hon föredrog att att leka med ponnyhästar, hade det överlag tufft med språket och var svår att få med i aktivitet­erna. När hon fick berätta om sitt intresse, My Little Pony, förstod förskollärarna att också de är superhjältar.

– När jag satt hemma och googlade förstod jag, ”men herregud, de här ponnyhästarna har ju egenskaper också”, säger Helena Laaksonen.

De andra barnen, framför allt flickor, hakade på intresset och ett arbete inleddes kring ponnyn.

– Och nu ser man att hon har utvecklat sitt språk enormt, säger Nina Grgic.

Flickans utveckling bekräftar förskol­lärarnas övertygelse om att barnen blir mer engagerade när de utgår från populärkultur. För tillfället har ingen av dem lust att återgå till breda teman som exempelvis vatten.

– Superhjältarna fångar barnens uppmärksamhet på ett annat sätt, säger Nina Grgic.

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin