Ingår i temat
Övergångar
Läs senare

I Växjö byter de avdelning tillsammans

ÖvergångarMaria Johansson är för­skol­lärare på Pilbäckens förskola i Växjö, där barnen – i så stor mån som möjligt – är uppdelade i grupper utifrån födelseår.

Maria Johansson, förskollärare på Pilbäckens förskola i Växjö. Foto: privat

Hur funkar det?
– Nu har jag en grupp femåringar som jag har följt sedan de var ett och halvt år. När vi släpper gruppen till förskoleklass går jag ner och tar emot en ny grupp ettåringar.

Hur är övergångarna mellan avdelningarna?
– Vi upplever inte att det är någon övergång när man bara byter lokal. Barnen har sina kompisar från gruppen och oss pedagoger med sig, så det är mer en spännande händelse. Jag har inte märkt att något barn har blivit oroligt av det. Det är också väldigt tryggt att möta en ny miljö när vi gör det tillsammans. Barnen har också lätt att hitta vänner när många är i samma ålder. Det finns många olika intressen bland dem vilket är både inspirerande och utvecklande.

Vad tycker du om att arbeta med alla årsgrupper och som nu – femåringar ena året och ettåringar nästa?
– Det blir ju väldigt stor skillnad nu, men man hamnar aldrig i någon slags slentrian så att man gör samma sak vid en viss tid på året. Man måste tänka om inför varje år.
– Jag tycker också att det är ett väldigt bra sätt att jobba på i och med att när vi byter avdelning gör vi det till en som är anpassad för åldersgruppen – även om vi förstås måste se till hur barnen är som individer och grupp.

Finns det nackdelar?
– När man har en åldershomogen barngrupp är det ibland väldigt intensivt då flera barn kan vara i samma utvecklingsfas samtidigt.

Rösta

Funderar du på att byta jobb?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin