Läs senare

Jag med och du med

av Helena Ingvarsdotter
04 Dec 2017
04 Dec 2017
Helena Ingvarsdotter, chefredaktör

Jag tror att vi är många som har rannsakat oss själva den senaste tiden. För om vi ska vara ärliga är vi ju alla medskapare till en värld där vissa får stå ut med kränkningar och övergrepp utan att det blir några konsekvenser. Vem av oss har inte någon gång varit i en situation där vi borde sagt ifrån på skarpen för någon annans räkning men valt att inte ta fajten? Där vi underlåtit att påpeka att jargongen är oacceptabel? För att inte störa en trevlig tillställning eller för att vi sa till oss själva att det nog ändå inte är någon idé. För att inte bli sedda som tråkmånsar eller bråkmakare. För att inte tappa i status.

Många av oss har också letat i vårt minne och hittat mer eller mindre undangömda händelser då vi själva blivit utsatta. Verbala eller fysiska kränkningar som vi glömt eller förträngt eller normaliserat inför oss själva.

Det är jobbiga tankeprocesser. Men nu är det dags att sluta skämmas, och börja agera. Den omskakande och fantastiska #metoo-kampanjen har på ett oerhört hoppfullt och effektivt sätt satt ljuset på att förändring faktiskt är möjlig. Nu är det vår skyldighet att hänga på, och skapa förbättring på riktigt. På jobbet, i föreningslivet, ja överallt. Det måste gå! Och som vanligt vilar ett extra stort ansvar på er som arbetar med barnen i förskolan och förskoleklassen, att jobba med värdegrunden och normerna, att bryta upp de traditionella flick- och pojkmönstren och att ge barn självkänsla och lära dem sätta gränser.

Vad tänker du om #metoo kopplat till förskolans och förskoleklassens verksamhet? Skriv till oss och berätta, via mejl till forskolan@lararforbundet.se eller genom att söka upp oss på Facebook, Twitter eller Instagram.

En helt annan fråga, men som också är komplex är den om religion. Hur förhåller vi oss till religiösa högtider i en icke konfessionell miljö som förskolan? Snart är det jul. Är det okej att prata om varför vi firar, att det har att göra med berättelsen om det lilla barnet i stallets krubba? Ja, tycker forskare som vi har intervjuat i det här numret. Universitetslektor Tünde Puskás menar att de religiösa berättelserna är en del av vårt kulturarv som riskerar att gå förlorat om inte förskollärare förmedlar dem. Så det är fritt fram, ja till och med önskvärt, att tala om både Jesus och Mohammed.

Rösta

Vad är det bästa som hänt på jobbet under 2017?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin