Läs senare

Källspanar med sagor i förskoleklassen

KällkritikLiselott Drejstam, skolbibliotekarie på Hjulsbroskolan i Linköping, jobbar med källkritik i förskoleklassen utifrån sagoböcker.

av Maria Nöjd
07 Mar 2017
07 Mar 2017
Liselott Drejstam.

Hur kom du den här idén?

– I läroplanen är det stort fokus på att eleverna ska lära sig att anta ett källkritiskt förhållningssätt. Och ska man det är det ju lika bra att börja från början. Väntar man ända till i trean är det ofta försent eftersom de redan har skaffat sig en strategi som funkar, att skriva av informationen de hittar utan att jämföra och reflektera. Sedan tre år tillbaka får alla förskoleklasser här jobba med källspaning under 6-7 veckor, vilket har spridit sig till andra skolor som jag har föreläst för, och det är kul.

Är det svårt att arbeta med källkritiskt med så unga elever?

– Nej, men jag får tänka på hur jag gör och vilka ord jag använder. Det måste vara på ett lekfullt sätt och därför använder jag olika sagoböcker att utgå ifrån i stället för faktatexter. Till exempel roliga böcker om djur och natur som innehåller en del fakta. Vi pratar mycket om författaren, vem som har skrivit texten, i stället för att säga källkritik, och om man kan lita på det att som står i en viss bok är riktigt. En fråga jag brukar ställa är hur man kan veta vad som är sant när uppgifterna skiljer sig åt i två olika böcker.

Vad får du för svar då?

– Ett vanligt förslag är att man ska läsa en bok till för att kanske bli mer säker på hur det ligger till. Eleverna har många tankar och reflektioner kring trovärdigheten. För mig är det här den roligaste arbetsuppgiften jag har på skolan, att få ta del av deras tankar och synpunkter.

Vad lär sig barnen av att källspana på det här viset?

– De tänker inte att det handlar om källkritik men de får med sig ett förhållningssätt i bakhuvudet, vilket är jättebra när de börjar i skolan. Tanken är att de ska ha med sig det förhållningssättet genom hela skoltiden och livet. Inte något man bara ska göra och bocka av.

Tror du att vem som helst kan jobba med sexåringar som du gör?

– Absolut. Jag har en blogg med en del material som man kan hämta inspiration från och som jag gärna delar med mig av: Ju fler som jobbar med det här desto bättre, tycker jag.

Fotnot: Liselott Drejstams blogg heter: bokhjulet.blogspot.se

(Artikeln är hämtad från Förskolan nummer 2/2015)

Rösta

Hur fungerar arbetet med modersmål hos er?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin