Ingår i temat
Arbetskläder
Läs senare

Om uniformen blir normen

yrkesidentitetKläderna gör mannen, heter ju ordspråket. Så vad gör arbetskläderna med förskolläraren?

11 Jan 2017

Många vill ha arbetskläder. Men förutom ett minskat slitage på den egna garderoben – vad sker egentligen när förskollärare får likadana kläder?

En svår fråga kan tyckas, men Marianne Larsson, intendent vid Nordiska Museet, räds den inte. Hon har forskat om makt, mode och identitet, och visst händer det något när man tar på sig arbetskläder, anser hon.

– Om alla är likadant klädda avsäger man sig till viss del sin identitet till förmån för kollektivet. Man representerar sin förskola och sin kommun.

Hur man för sig kommer att vägas mot ens roll och man lämnar inte arbetet för­rän man lämnat kläderna.

– Folk kommer att ha synpunkter på vad man gör på ett annat sätt. Hur vore det till exempel om tre förskollärare tog ett glas vin efter jobbet i sina arbetskläder? Hur skulle det uppfattas?

Marianne Larsson slår ut med händerna. Låter frågan förbli obesvarad.

Finns det då några nackdelar med att ha arbetskläder?

Hon skakar på huvudet. Formulerar ett förbehåll:

– Det finns nog inga nackdelar för bäraren så länge kläderna är moderna, snygga och i bra kvalitet. Och så länge bäraren ställer sig bakom det kläderna signalerar. Sedan behöver det finnas ett utbud av storlekar och passformer för att så många som möjligt ska bli nöjda.

Medan många vill ha arbetskläder, är nog få ute efter en uniform. Ändå blir det en slags uniform när alla klär sig likadant. Eller? Hur skiljer man på arbetskläder och uniformer?

Det beror på, blir svaret.

– Uniform betyder enhetlighet, och det finns en australiensisk forskare som har valt att definiera begreppet brett. Hon inkluderar såväl militära uniformer, som när människor väljer likadana träningskläder.

Historiskt sett har dock uniformen haft militära förtecken. Den har varit enhetlig samtidigt som den haft gradbeteckningar.

En annan definition skulle kunna vara att en uniform är när arbetsgivaren föreskriver en viss klädsel för att signalera något utåt. I fallet med förskolan är det arbetstagarna som själva efterfrågar kläder, då blir situationen en annan, resonerar Marianne Larsson.

Hur blir det för barnen att möta vuxna i likadana kläder?

– Det är en intressant fråga som jag inte vet svaret på. Spelar det någon roll för barnen? Kommer de yngsta att blanda ihop de vuxna mer?

Hon blir tyst. Kanske kan vuxna i likadana kläder bli en motvikt mot samhällets fokus på utseende och yta, funderar hon. Och hon lyfter fram en annan aspekt: Att det finns en styrka i den tillhörighet som arbetskläderna ger.

Alldeles lika behöver det faktiskt inte heller bli.

– Man kan alltid skilja ut sig genom någon detalj, ett par roliga strumpor eller så.

Polls

Forskning visar att pojkar och flickor fostras olika i förskolan. Brukar ditt arbetslag diskutera den frågan?

Loading ... Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin