Ingår i temat
Närmiljö
Läs senare

Parkour och småkryp i stan

NärmiljöMitt i centrala Stockholm jobbar förskolläraren Elionor Hultman. Hon berättar om hur de på Förskolan Tule har utforskat sin unika närmiljö på två helt olika sätt.

av Erik Ignerus
11 Sep 2017
11 Sep 2017
Parkour och småkryp i stan
”Vi gjorde parkour överallt där det var möjligt”, berättar förskolläraren Elionor Hultman. Foto: Tule Förskola

Varför började ni jobba med parkour?

– Hösten 2015 kom barnen tillbaka med bilder på vad de hade gjort under sommaren. Nästan alla bilder gick att koppla till rörelse. När vi sen började gå ut med gruppen märkte vi av ett stort rörelsebehov, och en vilja att röra på sig. Därför bestämde vi oss för att göra mycket parkour under det läsåret.

Hur gick ni tillväga?

– Vi gick till platser där man kan utmana barnen till att klättra, balansera och hoppa. Bland annat till Humlegården där det finns en skateboardramp. I lutningen där går det att krypa och springa. Det finns även en liten plätt med grejer som det går att balansera och klättra på. Men egentligen gjorde vi parkour överallt där det var möjligt. Gick vi förbi en port fick barnen pröva att gå upp för trappan och hoppa ner.

Mitt i city-förskolan Tule upptäcker Humlegården genom parkour. Foto: Tule Förskola
Det var inte bara små kryp som utforsk­ades. Förskolan besökte även Torgny Larssons stora skulpturgrupp Två Myror på Östermalm i Stockholm. Foto: Tule Förskola
Barn och pedagoger släpper ut fjärilarna som de själva fött upp. Foto: Tule Förskola
Foto: Tule Förskola

Vad ledde arbetet till?

– Rätt snabbt började barnen se nya möjligheter på olika platser, de tog in ställen vi kom till med hjälp av sin kropp. Det blev självklart att direkt börja springa runt och hitta något att balansera eller hoppa på. Vi såg en otrolig motorisk utveckling, och märkte också att vi som pedagoger blev modigare och tillät barnen att göra mer. Vi är inte lika rädda att de ska ramla längre.

Ni har nyligen jobbat med växter och småkryp i staden, kan du berätta mer om det?

– Plötsligt upptäckte vi att det fanns myror på gården. Och vi såg en stor fascination kring myror och spindlar. Dessutom hittade en liten pojke på två år gråsuggor, eller ”gråöga” som han själv kallade dem. Hans intresse spred sig så pass mycket att vi bestämde oss för att jobba vidare med småkryp och även växter i staden under det här läsåret. Vi har bland annat följt en kompisbuske under olika årstider. Sett löv försvinna och komma tillbaka. Nu senast har vi fött upp fjärilar.

Hur har barnen tagit emot det?

– De har lärt sig hur man ska handskas med växter och småkryp. Barnen vet att de ska vara rädda om naturen. Vi försöker också att hela tiden namnge träd och växter, och blommor så att det ska fastna. Vi var på promenad här nyligen och några av barnen fick syn på blå blommor. ”Men titta där är ju scillor”, ropade de.

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin