Läs senare

Peppa dig piggare

SupportenTryter motivationen så här i vintermörkret? Känns det som att allt bara är slit och släp? Så vad göra i dessa mörkertider när våren känns som en avlägsen dröm? Hur motivationspimpa sig själv?

11 Jan 2017
Heja dig!

– Vi måste ändra våra berättelser, de där vi skapar varje dag, att det är så mörkt och ruggigt och att vi är så trötta. Gör mörkret till något mysigt. Denna årstid är en fantastisk anledning till att bjuda hem vännerna på varm soppa, baka kaka med sina barn eller pyssla fint inomhus.
Det säger Malin Rapp som håller kurser i motivation och motivationsforskning för personal i förskola och skola. Hon menar att vi måste hålla lite koll på vilka ”stories” vi berättar för oss själva.

– Vi behöver välja berättelser som motiverar oss själva, inte sådana som sänker oss ytterligare och bekräftar att mörker alltid innebär att man är trött. Det vi säger till oss själva ofta, blir också ofta sant, säger Malin Rapp.

Ett sätt att bli medveten om våra stories kan vara att tänka att man har en liten fågel på axeln som kvittrar till när det blir för mycket negativa tankar. Som uppmanar oss att vända på det. Att få oss att gilla och dra nytta av den mörka årstiden, som att ta en tur till simhallen, bada bastu eller gå hem och baka ett bröd som man överraskar kollegorna med dagen efter.

”Vi behöver välja berättelser som motiverar oss själva, inte sådana som sänker oss.”

– När vi hjälper oss själva att ändra våra tankemönster och tränar oss att se möjligheter i stället för problem så ändrar vi vårt förhållningssätt till hur vi uppfattar saker. Vi skapar nya spår i hjärnan, tänker nytt och gör på andra sätt, vilket i sin tur leder till mer tillfredsställande resultat.

Malin Rapp utbildar personal i skola och förskola i motivationsfrågor.

För det som ofta blir tokigt när vi känner att motivationen och energin dalar är att vi stannar i det passiva. Vi plockar bort aktiviteter i stället för att lägga till nya eftersom vi känner oss så tömda på energi. Rent fysiskt är det så att när det är mörkt ute får vi automatiskt mindre energi, därför måste vi jobba mer aktivt för att fylla på energi. Vi behöver se oss om och plocka in fler roliga saker, sådant som ger energi och ny motivation.

– För min del kan det vara att få laga mat till mina vänner, att träna eller bara göra en present till en vän och ge bort. Man kan också prova att göra helt nya saker, kanske gå på loppis, lägga pussel eller gå en kurs, säger Malin Rapp.

Ibland kan man också behöva lite hjälp med att se vad som ger en energi. Fråga en vän när hen tycker att du verkar ha mycket energi och lust. Eller sätt er i arbetsgruppen och prata.

– Låt alla fundera på när de tycker att de ser en liten extra glimt i kollegans öga. Vad är det kollegan gör då? Och hur skulle man kunna skapa förutsättningar på jobbet för att alla ska kunna göra lite mer av det som de får energi av.

Cirka nittio procent av våra beslut styrs av känslor. Så vill du undvika att känslan av vintertrötthet styr dig se till att planera in de där upplyft­ande aktiviteterna när du är på bra humör. Skriv in med röd penna i kalendern.

Socialt umgänge och att röra på sig ger energi, och smittar över på jobbet dagen efter. Det är motivationsstärkande.

Effektiv återhämtning på fem röda

Sätt dig där du får vara ifred en stund. Gör något av följande:

  • Ta några djupa andetag. Tänk på tre saker som du är tacksam för i dag (att du hann med bussen, att du tog dig tid för kafferast, att du hade ett bra samtal med ett barn), vila i det.
  • Fokusera på din and­ning. Notera under tio andetag hur luften går in och ut genom näsborrarna.
  • Gå igenom din kropp i tanken. Börja med att ta din uppmärksamhet till tårna, gå sedan vidare upp till anklarna, vaderna och fortsätt hela vägen upp till hjässan.
  • Bara sitt och lyssna på en musiklåt i telefonen. Sjunk in i musiken.

Källa: Malin Rapp

Ett annat vanligt skäl till att motivation brister är att man tappat meningsfullheten. Man vet inte riktigt längre varför man går till jobbet (förutom det där med lönen så klart…).

– Då behöver man sätta sig ner och påminna sig om sina egna drivkrafter.

Ta reda på vad du vill utveckla, kanske är det att bli mer inkluderande i ditt arbetssätt, kanske att bli mer kreativ. Diskutera i arbetslaget vad ni skulle kunna utveckla för att jobbet ska kännas menings­fullare.

Satsa på att ha en tio minuters reflektion varje dag, både tillsammans i gruppen men också för dig själv.

– Fundera på vad du vill att barnen ska ta med sig för känsla i dag och sedan på vad du behöver göra mer av för att öka chanserna för att de får med sig den.

Glöm inte balansen. Att få utvecklas är ett viktigt behov men det ska vara i lagom doser. Det kan också finnas en risk att vi driver oss själva så hårt att vi aldrig gör sådant som vi kan och är vana vid. Risken är att vi också missar det som är väldigt bra just nu.

– Vi behöver växla mellan utvecklingszon och trygghetszon för att ta hand om vår motivation, inte pusha oss själva för hårt och inte heller bli för bekväma.

En annan viktig orsak till att man tappar motivationen kan vara att man inte känner sig behövd eller inkluderad på jobbet.

– Om man till exempel känner att man blir dömd av koll­egorna när man gjort något fel så är det lätt att bli rädd och inte heller våga prova nya saker. Kanske inte heller våga be om hjälp. Risken är att man stagnerar och inte blir den förskollärare man vill vara.

Sedan är det det där med vilan. Den där som barnen har inplanerad på sitt schema men som de vuxna lätt tappar bort.

– Kanske man tycker att det är viktigt att vara en närvarande förskollärare men det innebär också att man måste hjälpa sig själv att vara det. För att orka vara närvarande måste man också ta pauser.

Återhämtning sker ju inte bara med hjälp av korta vilostunder utan vi måste även se till att planera in stunder av längre återhämtning när vi är lediga, gå en långpromenad eller gör ett yogapass.

– Att jobba i sociala yrken, som förskollärare är väldigt intensivt, det är många män-­
niskor som vill saker, barn som frågar, föräldrar som ifrågasätter och vill veta, säger Malin Rapp. Personalen som jobbar inom dessa viktiga yrken är hjältar på riktigt, men även hjältar behöver återhämtning.

ur Lärarförbundets Magasin