Läs senare

Post-traumatisk deckargåta

15 Jan 2016

Ett brev anländer en morgon till förskoleklassen, med avsändare Emil Wärn från Visby. Han är detektiv och huvudperson i vår nya deckare och nu är intresset väckt hos barnen. Efter första kapitlet får de själva skriva ner vem de tror har stulit postsäcken med inbjudningskorten till klasskompisen Alvas kalas.Läsningen bjuder på skrattsalvor, hjärtan i halsgropar och snopna ansiktsuttryck, allt i en perfekt varvad mix. Dessutom ökar vi på vårt ordförråd avsevärt med den användbara ordlistan längst bak i boken. Hur kul är det inte att kunna svänga sig med ord som hypotes och signalement i tjuv- och polisleken på rasten?

Som lärare och mån om god ton, väljer jag bort uttryck som ”pucko” och ”värdelösa sopa” i dialogerna för att inte väcka den björn som sover hos sexåringarna och lägger i stället extra krut på att diskutera hur klassens bråkstake Rudolf kanske känner sig om han inte blir bjuden på kalaset.

”Det var liksom flera mysterier i ett”, konstaterar barnen nöjt efter upplösningen, tätt följt av ”När ska vi läsa nästa bok i serien?”

brevtjuven.tiffBrevtjuven

Anna Jansson, Mimmi Tollerup

Rabén & Sjögre

 

Rösta

Hur tänker ni kring giftfritt i verksamheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin