Läs senare

”Prioritera planeringstiden”

DilemmatCamilla undrar hur hon och arbetslaget ska få till planeringstid med pressat schema.

12 Apr 2017
Kör möten även om inte alla är med.
Foto: Shutterstock

Dilemma: Hur får vi till en bra planeringstid med vettigt innehåll?

/Camilla

Svar: Det handlar mycket om att prio­ritera och att ha mötet även om alla inte är där. I första hand tycker vi i Lärarförbundet att förskollärare ska ha tid för pedagogisk planering och utvärdering, eftersom det är de som är ansvariga för den pedagogiska utvecklingen.

Det är tajt på förskolorna i dag, men man får hjälpas åt för att det ska fungera. Barnen har ju rätt till en pedagogiskt planerad verksamhet. Jag tror att det handlar mycket om att vara strukturerad och enbart fokusera på det man ska prata om, så kan man få till 45–60 minuter i veckan med arbetslaget.

En del har också en eller två timmar per termin tillsammans med förskolechef­en och specialpedagogen, som ofta läggs efter arbetstid. Vissa kommuner har ”långa måndagar”, då alla jobbar till klockan 18, så att man har tid för planer­ing och utvärdering. Jobbar man deltid kan man till exempel börja senare den dagen. Är man ensamstående förälder finns det ju faktiskt barnomsorg man kan utnyttja.

Rösta

Hur tänker ni kring giftfritt i verksamheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin