Läs senare

”Så arbetar vi med sociala medier”

Facebook och Twitter är exempel på sociala medier som används av allt fler. Men är det bortkastad tid eller användbara verktyg? Här träffar du några förskolor som testar sig fram i den digitala världen.

30 Maj 2011
”Så arbetar vi med sociala medier”

På avdelningen Stenhumlan på Boländernas förskola i Uppsala har man använt Twitter i snart ett år. Huvudsyftet är att föräldrarna ska kunna få reda på vad deras barn ägnar sig åt under dagen i förskolan.

– Just vid hämtningsdags brukar föräldrar vara särskilt stressade samtidigt som vi är färre personal och då kan det vara svårt att få till den där kommunikationen på något bra sätt, säger Fredrik Larsson, barnskötare och initiativtagare till förskolans twittrande.

– Jag har prövat många olika kanaler för att kommunicera på internet och det här tycker jag känns som det mest tidseffektiva, fortsätter han.

Att skriva ett meddelande på max 140 tecken, som är det som ryms per gång, tar inte mer än 30 sekunder om man gör det från mobilen. Det kan handla om att man är ute på gården eller vad man ätit till lunch eller något kul som ett barn har sagt, men med hänsyn till sekretessen kan man inte skriva vad som helst, eller lämna ut namn på barn och föräldrar.

Eftersom Twitter ligger öppet på internet så måste föräldrarna inte heller ha ett eget konto för att kunna läsa det som Fredrik Larsson rapporterar under dagen, vilket är en fördel tycker han. På Stenhumlan är det en del av föräldrarna som har ett eget twitterkonto, men långt ifrån alla.

När den här intervjun görs har Stenhumlan blivit intervjuade av Dagens Nyheter och ett inslag om förskolans twittrande ska sändas i TV4 Uppsala senare på kvällen. Det rapporterar Fredrik Larsson om på Twitter under dagen. Och om att barnen bygger fågelholkar som de har fått ritningar till från andra ”twittrare”.

– Förutom att föräldrarna tycker att det här är bra så finns det andra positiva bieffekter med att twittra. Till exempel att förskolorna får möjlighet att kommunicera ut det man gör på ett positivt sätt och att man kan diskutera med andra och be varandra om hjälp. Som med ritningar till fågelholkar som jag frågade efter på Twitter och fick massor av svar.

Så funkar Twitter

Twitter är en social nätverkstjänst på internet där du kan skriva egna och läsa andras korta meddelanden, så kallade ”tweets”. På Twitter brukar meddelandena oftare vara av mer yrkesrelaterad karaktär jämfört med Facebook.

För att kunna vara aktiv själv och skriva inlägg och besvara andras frågor måste du registrera ett konto på adressen: www.twitter.com. Det behövs däremot inte om du bara vill kunna läsa vad andra skriver.

Med ett konto kan du leta upp och kontinuerligt ”följa” vad andra personer skriver på Twitter utan att först be om lov och utan att ens känna personen. Den som du följer informeras om det med ett mejl. Men du kan inte styra över hur många du når med dina meddelanden genom att skicka ut vänförfrågningar, som man kan på Facebook. Därför kan det ta lite tid innan du når ut till ett större nätverk.

Genom att märka inlägg med så kallade hashtags (#) kan man bidra till pågående diskussioner om
ett visst ämne eller starta nya. En sådan hashtag är #forskola.

Läser man något som man gillar kan man sprida det vidare i sitt eget nätverk på Twitter. Det kallas för att ”retweeta”. Det finns olika gratisprogram för att använda Twitter, som är mer lätthanterade än twitter.com, där man registrerar kontot. Ett exempel är Tweetie (som på bilden ovan). Ett annat är Tweetdeck.

Exempel på förskolor som twittrar: Stenhumlans förskola, Grodans förskola, Igelboda förskola, Butterfly förskola. Tidningen Förskolan har twitteradressen: twitter.com/forskolanred och chefredaktör Helena twittrar på adressen: twitter.com/ingvarsdotter.

I del 3 av Förskolans guide om sociala medier berättar vi om bloggar.

Då gick det snett

Använder man sociala medier i jobbet – och även privat – är det vikigt att tänka på vad man skriver och hur det kan uppfattas av andra, som man kanske inte ens känner. Därför blir det allt vanligare att det finns en policy för hur man använder sociala medier på jobbet. Det finns flera fall då personer inte har fått ett jobb de har sökt eller blivit av med jobbet på grund av att de skrivit olämpliga saker eller lagt ut olämpliga bilder på Facebook och Twitter. Vad man än tycker om det kan det vara bra att känna till. Här är några exempel:

  • En barnskötare blev av med jobbet i förskolan för att han bar en mössa med texten ”Porn star” på sin profilbild på Facebook.
  • En ung man skulle vikariera på förskola och skrev en kommentar på Twitter om att han funderar på att våldta småflickor. Han polisanmäldes och blev av med jobbet samma dag som inlägget skrevs.
  • En anställd hos ett bemanningsföretag skrev ”en dag kvar i detta dårhus” om Volvo i Skövde som han var uthyrd till och var efter det inte välkommen tillbaka till företaget.

Rösta

Hur fungerar arbetet med modersmål hos er?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin