Läs senare

Så jobbar vi med läsning

läsningTre förskollärare berättar hur de jobbar med läsning just nu.

Foto: Erik Ignerus
Elin Arvidsson. Foto: Erik Ignerus

Elin Arvidsson, förskollärare på Oredans förskola i Hultsfred.
– Vi jobbar just nu med ett projekt kring boken Zogg och de flygande doktorerna (av Julia Donaldson och Axel Scheffler). Just nu skapar vi utifrån boken i olika material med vår 3D-skrivare. Annars brukar vi gå till biblioteket och låna böcker på barnens modersmål samt i olika genrer. Vi har ingen uttalad läsrutin varje dag, utan fångar upp barnen när de frågar.

 

Foto: Erik Ignerus
Markus Eriksson. Foto: Erik Ignerus

Markus Eriksson, förskollärare på Förskolan Hakefjordsgatan i Göteborg.
– Vi läser alltid innan vi äter, men alla barn måste inte vara med. Vi jobbar med läsning tätt ihop med likabehandlingsarbetet. De böcker vi använder i förskolan ska spegla samhället och människors olikheter. Vi har alltid böcker framme på olika platser, det är ett material bland andra, barnen kan använda dem i leken. Vi läser också på Ipad och använder projektor.

 

Foto: Erik Ignerus
Nazi Khosvarani. Foto: Erik Ignerus

Nazi Khosvarani, förskollärare på Kästa förskola i Huddinge.
– Vi läser minst en gång per dag. Dels på morgonen under samlingen, dels innan lunch. Om vi någon gång missar läsningen påminner barnen oss om det. Just nu jobbar vi mycket med böcker kring känslor, empati och att vara en bra kompis. Vi har också böcker med i vårt projekt som handlar om ljud, då är det faktaböcker vi läser.

Rösta

Hur fungerar arbetet med modersmål hos er?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin