Ingår i temat
Övergångar
Läs senare

Skiftbyte för ökad trygghet

ÖvergångarI Gnarp gör mottagande förskollärare inhopp på avdelningen för yngre barn – i hopp om att skapa bättre övergångar mellan åldersgrupperna.

Malin Klingh och Toli Sjöberg Olsson, förskollärare på Villervallans förskola, har varit drivande i arbetet med att förändra övergångarna i Gnarps förskolor. Foto: Therése Ny

Det pratas mycket om övergången från förskolan till förskoleklass, men mindre om de som sker inom förskolan. Det händer att barn byter avdelning och förskollärare flera gånger innan de går vidare till förskoleklassen. I Gnarp, en glesbygdsort i Nordanstigs kommun längs E4:an mellan Sundsvall och Hudiksvall, har förskollärarna insett att dessa övergångar är väl så viktiga och framför allt – att de inte har fungerat särskilt bra. Så de har beslutat sig för att göra något åt saken.

Det är mitten av maj när förskollärarna Christina Widmark och Caroline Gröning möts utanför Villervallans förskola, även om väderleken säger annat. De är på väg till Törnrosens förskola för yngre barn på andra sidan gatan, där de ska spendera förmiddagarna den här veckan. I stället för att barnen endast ska hälsa på den nya avdelningen gör deras förskollärare även det motsatta.

Förskolläraren Christina Widmark (tv) bekantar sig med de barn som ska taa emot på hennes avdelningar efter sommaren. Kollegan Linnea Berglund (th) är förskollärare på Törnrosens avdelning för yngre barn. Foto: Therése Ny

Arbetssättet kallas arbetsplatsbyten och infördes förra året i Gnarp. Under två veckors tid går personal från avdelningarna för äldre barn över till avlämnande avdelning. Det ger förskollärarna en chans att få en uppfattning om vilken miljö barnen kommer från och bekanta sig med ansikten de kommer att möta dagligen efter semestern. På så sätt ska de snappa upp intressen och arbetsområden för att kunna bygga vidare på det när barnen kommer till dem.

En dryg halvtimme efter att förskol­lärarna Christina Widmark och Caroline Gröning klivit in i Törnrosens tambur sitter de vid ett runt bord i barnhöjd och hjälper till i legoskapandet. Sju barn – de som ska byta avdelning i sommar – är inomhus, resten är ute. Det går nästan två barn på en vuxen, så det råder en lugn stämning.

– Det kanske är dags att avsluta legot? säger Christina Widmark.

Plantering står på schemat, trots att hagel och snöblandat regn är på ingång. I dag ska små plantor omplanteras i större krukor. Linnea Berglund, barnens ordinarie förskollärare på Törnrosen, leder gruppen.

– Minns ni vad vi planterade? Vi planterade ju tomat- och paprikakärnor och nu behöver vi en ny kruka.

Övergångar inom förskolan i Gnarp

Barnen som växer upp i Gnarp börjar på Törnrosens förskola, fortsätter på Villervallans eller
Trollets förskola för tre- till fem­åringar och går vidare till Gnarps skola där de hamnar i samma förskoleklass. Byggnaderna ligger inom synhåll från varandra.

Hon hämtar en stor säck med jord, lägger den på bordet och klipper upp en öppning. Barnen får varsin kruka som de fyller med jord. Christina Widmark sitter intill Ellen, 3 år.

– Nu börjar det hända saker! Vad bra, tryck till jorden ordentligt, säger Christina Widmark.

Ellen är ett av de barn som Christina Widmark ska ha nästa år och trots att hon bara hunnit vara här vid ett tillfälle ser de trygga ut med varandra. Att barngruppen är liten ger mer tid för förskollärarna att lära känna barnen, vilket de gör genom att följa de ordinarie aktiviteterna. Gårdagen spenderades mest i dansrummet dansandes till draksången och trollskivan.

– Då tänkte jag att vi har den här skivan också och det skulle vi kunna använda. Vi får ta del av barnens intressen lite grann, vad de tycker om att göra och fundera på vad vi kan göra hos oss, säger Christina.

I fjol märkte hon att de som skulle byta avdelning var jätteintresserade av Babblarna, så då inledde Christina Widmark med ett projekt kring dem när barnen började på Villervallan.

– Det blev jättebra att starta upp med något barnen redan var bekanta med och intresserade av, säger hon.

Arbetsplatsbyten infördes med inspiration av Helena Ackesjös forskning som visat på vikten av att lära känna barnen i den miljö där de känner sig trygga. Det är en del i att skapa bättre övergångar inom förskolan i Gnarp. Tidigare har barnen gått från avdelning till avdelning utan att varken dokumentation eller relevant information delats. Med handen på hjärtat hade förskollärarna från de olika avdelningarna dålig koll på varandras verksamhet.

– Även om vi tycker att vi träffas här mellan avdelningarna är det jättesällan vi går rakt över vägen ändå och tittar var barnen kommer ifrån, säger Malin Klingh, förskollärare på Villervallans förskola för äldre barn.

Foto: Therése Ny

För några år sedan insåg hon och hennes kollega, förskolläraren och utvecklingspedagogen Toli Sjöberg Olsson, också att barnen gjorde väldigt många övergångar, de bytte avdelning fem gånger på fem år med förskoleklassen inkluderad.

– Det bromsar ju barnen att göra så många byten, det kan göra dem otrygga och sedan blir det många relationer att förhålla sig till när barnen fortfarande är väldigt små. Man hinner inte heller med så mycket på ett år på en avdelning, säger Toli Sjöberg Olsson.

När en ny chef tog vid ändrades organisationen, men det löste inte hur övergångarna gick till. Så när Nordanstigs kommun fick pengar från Specialpedagogiska skolmyndigheten för att förbättra övergångarna till förskoleklass passade Toli Sjöberg Olsson och Malin Klingh på att se över dem inom förskolan i samma veva. Eftersom det inte finns något stödmaterial för dessa utgick de från Skolverkets häfte om övergångar till förskoleklass och modifierade det. De skapade ett årshjul, ungefär som en kalender, där de skrev ned vilka åtgärder som tas under året, som ett informationsmöte för föräldrar om vilken verksamhet deras barn kommer att möta när de byter avdelning. Och att de vuxna berättar för barnen om övergången i februari.

De gjorde också en blankett där barnens vårdnadshavare fyller i vad barnet gillar att göra, hur barnet känner inför övergången och vad som kan vara bra för mottagande avdelning att känna till. Blanketten har även en ruta som förskollärare eller barnskötare fyller i.

Blanketten används när personal träffas i juni för att diskutera överflyttande barn. Det är också ett tillfälle för de som har gjort arbetsplatsbytet att ta upp sina reflektioner.

– Det kan vara att ett barn har ett jättestort intresse för bokstäver redan som två och ett halvt-åring. Att barnet pekar, pratar mycket och känner igen sina bokstäver. Då kan vi möta upp det, annars kanske man lägger sig på en lägre nivå när man tar emot barnet för att barn i den åldern generellt inte börjat intressera sig för bokstäver än, säger Toli Sjöberg Olsson.

Förskollärarna upplever redan att den nya arbetsgången kring övergångar har skapat ett bättre samarbete över gränserna. Personalen på de olika avdelningarna känner sig tryggare med varandra och de hoppas att det nya arbetssättet medför att barnen bibehåller lusten till lärandet när de går vidare till nästa avdelning.

Christina Widmark, som nyss har städat undan planteringsjord från bordet inne på Törnrosen, tycker att arbetsplatsbytet förra året gav effekt – att barnen kändes tryggare när hon tog emot dem efter att ha varit i deras egna miljö.

– Det gav väldigt mycket faktiskt, säger hon.

Kollegan, tillika den avlämnande förskolläraren, Linnea Berglund är också positiv till konceptet.

– Det är ju bra eftersom jag kan förmedla sådant som är svårt att berätta via papper. Det blir lättare att visa om vi gör något speciellt när det till exempel är något barn som behöver hjälp.

Rösta

Funderar du på att byta jobb?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin