Läs senare

Sluta plågas av att tala inför folk

SupportenBlir du jättenervös när du ska prata inför föräldrar och kollegor? Då är du inte ensam. Tvärtom är det ganska vanligt. Men hur gör man för att hantera rädslorna?

06 Nov 2017
Sluta plågas av att tala inför folk
Det finns bra hjälp att få för den som tycker att det är obehagligt att prata inför andra, på föräldramöten till exempel. Här tipsar vi om vad du kan göra för att lätta på anspänningen. Foto: Istock

Föräldramöten, utvecklingssamtal och möten är viktiga delar i jobbet som förskollärare. Men för den som tycker att det är jobbigt att prata inför folk, kan det här vara tufft.

– Som förskollärare har man kanske primärt valt yrket för att vara med barn. Att presentera saker på ett möte eller ha ett sammanträde med kollegor är något annat. Då kan man känna sig granskad eller under lupp, säger psykologen, KBT-terapeuten och författaren Maria Farm.

Många tycker att det är så jobbigt att ta plats att de undviker möten, kurser och annat. Man kanske ber någon annan att hålla i utvecklingssamtalet, avbokar en kurs i sista stund eller sjukanmäler sig för att slippa stå i centrum. Andra väljer att delta, men flyr med hjälp av det som kallas säkerhetsbeteenden.

Jag tror att det kan vara 20–25 procent. Så pass många tycker att det är ganska tufft.

– Många har tricks för sig. Man håller inte ögonkontakt. Man fipplar med mobilen eller en penna. Man sitter nära dörren för att lätt kunna gå ut. Man åtar sig alltid att skriva protokoll så att man kan titta ner i datorn. Det är saker som fungerar som en sköld, förklarar Maria Farm.

Att känna oro för att prata inför folk är vanligt. Enligt Maria Farm är det 10–15 procent av befolkningen som har sådana besvär att de någon gång under sitt liv uppfyller diagnosen social ångest. Men hela gruppen som plågas av att prata inför folk är betydligt större.

– Jag tror att det kan vara 20–25 procent. Det är så pass många som tycker att det är ganska tufft.

Vissa människor har introverta tendenser och andra har extroverta tendenser redan från start. Maria Farm betonar att alla personlighetsdrag är viktiga.

– Folk är olika och det ena är inte bättre eller sämre än det andra. En som bubblar mycket kan riskera att missa mycket i omgivningen. De introverta kan ha en jätteviktig funktion, säger hon.

Men det betyder inte att det inte går att träna på situationer som känns jobbiga. Om man vill. Maria Farm menar att det är en god idé om man känner sig hindrad i sin utveckling.

– De som kommer till terapi hos mig gör det för att de vill göra saker utan att vara styrda av rädsla. De kanske vill gå en utbildning, avancera i karriären, gå på dejter eller träffa mer vänner, säger hon.

I och med att den som är rädd för att tala fokuserar mycket på sin egen situation, tror Maria Farm också att föräldrakontakten kan bli problematisk på förskolan.

– Jag misstänker att det kan bli stelt ibland, eftersom man inte sätter sig in i andras situation. I stället handlar allt om hur man själv kommer att uppfattas. Man är kanske inte så flexibel i hur man lyssnar på andra.

Ida Hanson är utbildare och föreläsare i retorik, och håller retorikkurser för bland annat förskollärare och lärare. Hon tror att det går att få mycket hjälp av att försöka flytta fokus från sig själv. Det är inte bara du som ska prata på ett möte du håller i, utan alla i rummet är viktiga.

– Nyckeln är att förstå att det handlar om dialog. Fokusera på de föräldrar eller kollegor som är där. I och med att du vänder strålkastarna mot publiken så hamnar du själv i skuggan, vilket kan avdramatisera situationen en hel del. Man måste lyssna mer än man pratar, säger Ida Hanson.

Det kan till exempel vara en hjälp att alltid hälsa på deltagarna ordentligt genom att ta i hand när de kommer. Det kan också handla om att be dem diskutera med varandra under mötet, för att få dem mer aktiva och engagerade. Att leda möten i samspel med andra är också bra.

– Det är intressant med olika röster och infallsvinklar. Det blir enklare för dig, men också roligare för den som lyssnar. Det blir en dialog av sig själv, säger Ida Hanson.

För att underlätta är det också viktigt att följa en tydlig struktur med en inledning, ett mittparti och ett avslut.

– En tydlig struktur avlastar minnet. Hjärnan behöver lite trygghet. Börja med att hälsa välkommen och gå sedan till informationsdelen. Ha sedan en avslutning som sammanfattar, gärna med en handlingsuppmaning.

Förberedelser är förstås också A och O. Om du ska hålla i ett möte ska du förbereda dig i tid, men också göra dig trygg genom att vara först på plats i lokalen för att lära känna den, menar Ida Hanson.

– Boa in dig i lokalen och se till att tekniken fungerar i förväg. Då kan du koncentrera dig på mötet sedan, säger Ida Hanson, som är övertygad om att alla kan lära sig bli trygga talare.

– När jag var 15 var jag så blyg att jag inte vågade gå igenom ett rum. Kan jag, så kan alla – man föds inte till talare. Men det är viktigt att ta det stegvis och det kräver mycket träning.

Båda Maria Farm och Ida Hanson säger att den som tycker att det är jobbigt att prata inför folk, är väldigt självkritisk jämfört med hur hen uppfattas.

– Man ältar ofta situationer länge. Mycket längre än de andra som var med gjorde, säger Maria Farm.

– Jag brukar videofilma mina kursdeltagare, och det alla ser är en lugn gestalt. Det som skiljer nybörjaren från den vana är upplevelsen inuti. Men det är ingenting som syns. Den vetskapen är bra att ha med sig, säger Ida Hanson.

Tips för att hantera talängslan

Tänk efter

Börja med att fundera på vad du skulle ha att vinna på att inte låta känslorna styra hela tiden. Varför är det viktigt för dig? Du kanske vill bli mer självsäker på möten, få bättre kontakt med kollegorna eller ha roligare på jobbet.

Undvik tricksen

Brukar du titta ner i datorn eller fippla med mobilen under möten? Försök koppla bort eventuella säkerhetsbeteenden och ta in situationen som den är. Du kommer märka att situationen är annorlunda än du tror.

Utmana lagom

Ge dig själv lagom utman­ingar och börja inte med det som är svårast. Du kan till exempel börja med att säga några ord på ett möte eller försöka hålla ögonkontakt med vuxna.

Ta hjälp om du vill

Om du tycker att rädslan är ett stort problem som hindrar dig i vardagen, kan du söka hjälp hos en psykolog eller terapeut. Men man kan också göra mycket på egen hand för att träna.

Källa: Maria Farm, psykolog och KBT-terapeut

Rösta

Hur fungerar arbetet med modersmål hos er?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin