Läs senare

Sluta skjuta upp

GuidenLider du av prokrastinering? ”Uppskjutarsjuka” drabbar de flesta av oss av i någon mån. Men det finns knep att ta till för att få saker gjorda.

Sluta skjuta upp
Jag kan flyga… våga pröva det jobbiga i fem minuter så klingar de värsta obehagskänslorna av. Foto: Shutterstock

1 Skjut upp belöningen

Det handlar i grunden om att praktisera självkontroll och uthållighet. Att skjuta upp belöningar. Något vi tränas mer eller mindre i att klara av från förskole- och skolåldern. Har du inte fått med dig självdisciplin från barndomen behöver du börja träna som vuxen för att komma dit du vill.

2 Sätt upp tydliga mål

Att bli ”mer vältränad” är inte ett tillräckligt konkret mål. Skriv hellre ner hur det är när du väl har nått målet: att du kan springa en mil eller arbeta en hel dag på jobbet utan att ha ont i ryggen efteråt. Förutom ett långsiktigt mål sätter du upp delmål. Säg till en kompis att i dag ska du träna en timme på gymmet. Se alltid till att vara konkret. Då är det svårare att skjuta upp.

3 Belöna dig själv efteråt

Det viktigaste av allt är att belöna sig. Uppskjutare gör det alldeles för sällan efter att de väl har gjort någonting. I stället belönar de sig genom att inte göra det de ska. Tricket är att ge sig själv något positivt direkt efter att man gjort något jobbigt: varje gång man tränat får man exempelvis se ett avsnitt av sin favoritserie efteråt. Belöna alltid ansträngningen, inte bara slutresultat.

4 Gör en värsta-lista

Vi gör nästan vad som helst så länge vi undviker det vi tycker är ännu värre. Så gör en lista där du skriver det jobbigaste först, exempelvis ”tala ut med pappa”. Längre ner skriver du betala räkningarna och städa toaletten. Vips har du fått rent och betalat! Ett annat alter­- nativ är att skriva en lista där du sätter det viktigaste att göra överst och det mindre viktiga längre ner. När du väl har genomfört den första jobbiga punkten brukar det ge så mycket energi att du gör resten av bara farten.

5 Stå ut med känslor

Alla känner vi motstånd inför jobbiga samtal, som att ta upp en svår fråga med chefen. I de fallen handlar det mycket om att tycka att det är okej med lite obehagskänslor, att agera ändå. Träna dig i att stå ut med att känna dina känslor, de går över. En annan tumregel är att prova att göra det du ska i minst fem minuter, för under den tiden hinner ofta jobbiga känslor klinga av.

Rösta

Jobbar du fast du är sjuk?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin