Läs senare

Surfplattans möjligheter

18 Mar 2012

Kära iPad, vad vore livet utan dig. Har du läsare, liksom jag, kommit till den insikten ännu? Jag vet inte hur mycket mer den kan lovordas. Jag har testat Androidplattan Archos, men är inte fullt nöjd med vare sig utbudet av appar eller pekkänsligheten på skärmen. Det finns säkert plattor som är bra därute, men än har de i mina ögon en bra bit kvar för att hålla lika hög kvalitet som Apple. Så jag håller mig till iPad än så länge. Jag menar, enkelheten är fortfarande slående.

För er som har en sådan surfplatta i antågande till er avdelning och inte har registrerat den ännu kommer här ett tips. Passa på att prata om hur ni ska göra med själva inköpen av appar när surfplattan väl är på plats. Om ni kommit överens om att bara använda er av kostnadsfria appar och inte koppla den till ett konto, så går det utmärkt i det senaste operativsystemet (iOS). Viktigt är att den första app du hämtar hem är gratis och att du vid registrering av ett konto i iTunes aktivt väljer att inte ha ett kontokort. En del appar, allt fler nuförtiden, har något som kallas ”in app purchase”, vilket kan betyda att barnen kan köpa uppdateringar till appen inuti ett spel ganska enkelt. Detta kan man ställa in och begränsa under följande: Inställningar/Allmänt/Begränsningar/Köp inuti program. Det är hur enkelt som helst att ändra tillbaka om man ångrar sig. Om man inte har denna begränsning får man ändå upp en dialogruta där man ska ange lösenord. Men detta tenderar de lite större barnen att snappa upp efter ett tag.

Det händer en hel del på utvecklingssidan av spelen och det kommer allt fler påhittiga och pedagogiska lösningar. Tänk bara att använda appen Google Translate tillsammans med nysvenska barn som just anlänt till den svenska förskolans värld – barn som just landat i ett språk som, i värsta fall, bara de närmsta släktingarna kan. Google Translate gör det möjligt att skriva in eller tala in en mening och få den uppläst med uttal och allt. Det är inte perfekt och även om möjligheten att utgå från svenska finns, så skulle jag ta det säkra före det osäkra och skriva eller läsa in på engelska. Rösten som läser upp har inte perfekt uttal och intonation, och får ibland fel ordningsföljd, men det är ofta alldeles tillräckligt för att man ska förstå och göra sig förstådd. (Jag har testat den svenska varianten).

Ett inte helt nytt sätt att se mönster och färger ger spelet My mosaic. Här ska barnen sätta en slags pigg på rätt plats utifrån vilken färg den har. Spelet har inget stressmoment så det passar bra att samtidigt samtala med barnen om det. Dessutom fungerar det att jobba i grupp om tre eller fyra. Använd som spelbräde och träna turtagning.Skärmdump från Fairy Tail Puppet Theatre for Kids.Företaget Duncan har utvecklat en dockteaterapp. De heter Fairy Tale Puppet Theatre for Kids. Spelens grafik är välarbetad och glädjefull. Även i sin enkelhet lockar de till sagornas land.

Ett perfekt sätt att testa barnens egen fantasi, deras språk och samspel. Även när det finns en färdig historia att bygga på är dekoren användbar på flera sätt. Man får fyra bakgrunder och två till fyra karaktärer gratis. Man kan även ta ett fotografi som enkelt sparas i galleriet. Varför inte mejla med den i ett veckobrev? Eller spara för dokumentation och vidare berättande. Grundversionerna är gratis, men om man betalar en slant får man fler karaktärer.

Göteborgs universitet har gjort en nytänkande app. I början var det lite svårt att förstå hur den fungerade. Men vid en googling insåg jag att det är en smått fantastisk liten app. Den heter Fingu och är gratis. Tanken är att man ska lära sig se hur många saker som visas på skärmen utan att räkna. Det vill säga, det som barn lär sig efter att de lärt sig räkna.

De ser tre jordgubbar i skålen utan att behöva räkna ett, två…etc. På detta sätt ska spelaren alltså sätta samma antal fingrar på skärmen som antalet objekt som visas. Inte alls svårt när man vet vad man ska göra. Dessvärre är tiden att göra detta på något för knapp för de minsta barnen. Jag har svårt att se att 3-åringen som just lärt sig denna färdighet, ska hinna med att sätta upp rätt antal fingrar på skärmen innan tiden är slut. Lite synd men det kanske ändrar sig.Skärmdump från Hitta Herr Nilsson med Pippi.Herr Nilsson, är en helsvensk app och utvecklat av företaget Filimundus. Det är charmigt och känns helyllesvenskt. Rösten i appen är en nyfiken pojke som med glädje hjälper barnen att spekulera kring vilken sockerskål Herr Nilsson gömmer sig i. Detta allteftersom nya burkar läggs till och barnen lär sig räkna till sex utan att ens märka det. Precis det vi vill ju!


Google Translate
(Google)

 

Fingu
(Image & Form Int/Göteborgs universitet)
 

 

My Mosaic
(My First App.com)

 

 

Fairy Tail Puppet Theatre for Kids
(Duncan)

 

 

Hitta Herr Nilsson med Pippi
(Filimundus AB)

Rösta

Funderar du på att byta jobb?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin