Ingår i temat
Närmiljö
Läs senare

Världen utanför dörren

NärmiljöBröd, död, kartor och kvadrat­er. Förskolläraren och utvecklingspedagog­en Theres Normark i Skellefteå delar med sig av några konkreta tips på hur man kan upptäcka världen utanför förskolans knut.

av Emilie Stendahl
11 Sep 2017
11 Sep 2017
Foto: Pixabay

Gör egna kartor

Låt barnen rita kartor över sin väg till eller från förskolan. Vad händer om man sluter ögonen? Minns man vägen bättre då? Ta med kartan ut och jämför med verkligheten. Stämde det? Gå hem och rita igen.

Prata om platser

Gå på upptäckarpromenad. Finns det platser eller hus i närmiljön barnen inte vet vad de är? Ställen de är nyfikna på? Identifiera vilka och ta reda på mer tillsammans. Kanske tar det er till äldreboendet i närheten där man kan knyta nya kontakter…

Theres Normark.

…eller till det lokala bageriet. Bor bagaren där? Vad är ett yrke? Vad finns det för andra yrken?

…eller till kyrkogården. Vad händer när man dör? Är man död jämt? Var finns de döda någonstans då? Vad är det här för bokstav i guld?

Gå på formpromenad

Ett annat sätt att upptäcka närmiljön är att gå en formpromenad. Förbered barnen genom att prata om och visa geometriska former. De yngsta kan få med sig ett kort ut med den form man letar efter. Dokumentera vad ni hittar och reflektera kring det efteråt. Med de äldre kan det bli lite av en skattjakt. Fråga innan: Hur många cirklar tror ni att vi hittar? Många eller få? De upp-­
täcker förmodligen att vissa former är lätta att finna, andra svårare.

Berikar leken

Kanske följer barnens upplevelser i närmiljön med in i leken på förskolan. Går det att bejaka deras intresse ytterligare?

Tänk på att:

Årstiden spelar roll

Att upptäcka närmiljön är viktigt året runt – men enklare när det är barmark eftersom snön förvandlar landskapet och perspektiven.

Dela gruppen

När man upptäcker något nytt behövs möjlighet att fånga upp frågorna som väcks och chans att reflektera tillsammans. Det blir oftast mer engagerande reflektioner när gruppen består av färre barn och talutrymmet inte delas av så många.

Återkoppla

Gör flera besök, prata om det upplevda och hjälp barnen minnas hur det var först jämfört med sist.

Rösta

Hur fungerar arbetet med modersmål hos er?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin