Läs senare

Yogajympa tränar barnens balans

På Rimfaxe förskola i Helsingborg har 3–5-åringarna ”yogajympa” en gång i veckan. Med rörelser inspirerade av djur och yoga tränar barnen motorik, balans och koncentration.

13 Sep 2011

Foto: Björn Lindgren
Maria Perger har gått en heldagskurs om yoga för barn som fortbildning. Hon tycker jympan ger ett mervärde i verksamheten. Många kan vara skeptiska till ordet yoga, säger hon. Därför vill hon betona att det hon gör inte är yoga i vuxnas mening. Det är jympa och avslappning med inspiration från yoga. Barnen övar grovmotorik, finmotorik, koordination, balans, rörlighet och styrka. Färger, siffror och språk vävs in på ett naturligt sätt i passet. Yogajympan tränar även koncentrationen och ger vila och avslappning.
I jympasalen, som förskolan lånar av en närliggande skola, får barnen barfota hämta varsin matta och sätta sig i skräddarställning. Ur högtalarna hörs fågelkvitter och lugn flöjtmusik. Pedagogen Maria Perger ber barnen att andas djupt och i tur och ordning tänka på olika färger som cirklar på kroppen. Några av barnen blundar och börjar gäspa. Andningsövningar gör att barnen lär sig växla mellan aktivitet och vila enligt Maria Perger. Hon brukar göra ”yogarörelserna” även i vardagen med barnen för att samla barngruppen inför samlingen, eller i matkön.

Yogapasset är en saga. Maria Perger berättar att barnen nu vandrar ut i djungeln där gräset är högt så man måste gå med höga knän. I skogen blir barnen till olika djur, till exempel kobror som säger ”sss” och apor som hoppar högt sju gånger. Genom att gemensamt räkna antalet skutt i övningarna tränar barnen siffror.

Djungelns jättar går runt och svänger med snablarna medan de trumpetar: Tooooh! Sen förvandlas de till en grupp farliga lejon som räcker ut tungan och ryter: Grrggh! Det knepiga r-ljudet är bra att träna på, påpekar Maria Perger.På stranden springer krabborna fram och tillbaka. En del barn går vigt upp i brygga, somliga på huvudet.
– Jag kan inte, säger en pojke som inte vill vara med i dag. Han har ont i handen säger han och sitter på sin matta och tittar på.
  Ibland vill barn inte göra vissa rörelser, allt är frivilligt. Personalen frågar noga innan varje pass om barnen vill följa med.

Väl ute ur djungeln kommer barnen till en strand där de blir sälar som ålar från sida till sida genom att lyfta både armar och ben. 

Efter alla äventyr i djungeln, på stranden och en tur till bondgårdens jamande katter, bockande hästar och skuttande grodor är det dags att vila ”dödsstilla” på rygg.

– Andas och känn hur tung och trött kroppen är, säger Maria Perger och går igenom kroppens olika delar. 

– Känn hur fötterna är tunga, benen, ryggen, armarna, hjärtat, huvudet, näsan, munnen… 

Efter en stunds vila får barnen börja röra på tårna och händerna i cirklar och vakna till.
På yogiskt vis får barnen hålla för ena näsborren och andas djupt i den andra. När de andas ut fräser de ut luften länge och ljudligt. Alla barn har fått varsin pappersnäsduk i förväg ifall det skulle komma ut snor. Efter näsandningen rullar barnen in varandra i yogamattorna i en samarbetsövning. Sedan är det dags att rulla ihop mattorna och lägga tillbaka dem. Efter passet samtalar Maria Perger med barnen om vad de tyckte. Vad som var roligt, tråkigt, lätt och svårt? Sälen var svårast och hästarna som slår bakut var roligast, enligt flera av barnen. 

');

Alla artiklar i temat Rörelsen lyfter lärandet (7)

Rösta

Vad tycker du om regeringens förslag om läsa, skriva, räkna-garantin?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin