Ingår i temat
Leksaker
Läs senare

Återvunnet släpper loss fantasin

LeksakerGenom att blanda återvunnet material med leksaker har leken på förskolan Wadköpingsgatan blivit mer kreativ.

av Erik Ignerus
01 apr 2019
01 apr 2019
Foto: Förskolan Wadköpingsgatan

Inne i byggrummet på förskolan delar bilar och byggklossar på utrymmet med Pringlesrör och Ipad-kartonger. Det återvunna materialet har under de senaste åren fått en allt större plats här. Allt började med ett samarbete mellan förskolorna i Hisings Backa i Göteborg och Returen, ett återvinningscenter som tar emot material från olika företag.

Jessica Jademan, som jobbar på förskolan Wadköpingsgatan, ser framför allt en stor fördel med att använda återvinningsmaterialet – det går att använda till så mycket.

– Barnens kreativitet och fantasi får helt nya möjligheter när vi har börjat arbeta på det här sättet. Med färdiga leksaker finns det ofta en tydlig tanke om hur de ska användas, de är mer begränsande. En bil eller en docka används ofta på ett förutbestämt sätt, återvinningsmaterialet kan bli lite vad som helst, säger hon.

Vi ser den färdiga leksaken som ett komplement till åter­vinningsmaterialet.

Ett gammalt mjölkpaket kan till exempel förvandlas till ett garage eller en båt. En toarulle går att använda både som kikare och mikrofon. Jessica Jademans favoriter är tygrullar i hårdpapp. De är perfekta om barnen vill göra sina egna hantlar eller skivstänger, men fungerar lika bra om barnen vill bygga en grill.

– Vi brukar använda oss mycket av appen Pinterest för att hitta inspiration, där kan man få massor av olika idéer om hur man kan använda återvunnet material, säger Jessica Jademan.

Samtidigt som återvinningsmaterialet tagit allt mer plats på förskolan finns det fortfarande utrymme för andra leksaker, som bilar och byggklossar.

Pappkartonger och Pringlesrör ... Foto: Förskolan Wadköpingsgatan
... kan bli lite vad som helst ... Foto: Förskolan Wadköpingsgatan
... och är därför inte lika begränsande som andra leksaker. Foto: Förskolan Wadköpingsgatan

– Vi ser den färdiga leksaken som ett komplement till återvinningsmaterialet. Alla barn har inte lika stark fantasi, vissa behöver någon typ av vägledning, inspiration eller något att utgå ifrån. Då kan en leksaksbil vara bra som vägledning, kanske går det att bygga något till bilen.

För att lyckas skapa ett bra arbete med återvunnet material är Jessica Jademans bästa råd att jobba tillsammans med barnen och se till att de kommer igång.

– Det är viktigt att introducera barnen till materialet på ett bra sätt, man får helt enkelt visa eller upptäcka tillsammans vad som går att göra med en kartong eller en toarulle.

Fråga

Vilken inskolningsmetod använder ni i er förskola?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin