Ingår i temat
Uppdrag rymden
Läs senare

Äventyr i uppblåst universum

Med ett uppblåsbart planetarium låter Sveriges enda astronomdidaktiker, Urban Eriksson, förskolebarn, skolelever och lärarstudenter följa med på en fängslande resa bland stjärnor och planeter.

11 jan 2015

Foto: Fredrik Persson

Urban Eriksson vill att alla ska ha möjlighet att få uppleva stjärnhimlens skönhet. Själv växte han upp i en liten by med beckmörka, stjärnklara nätter som lockade och fascinerade. I Kristianstad, där han bor nu och har sin tjänst på Högskolan, finns precis som i många andra städer inte den möjligheten. Därför har det uppblåsbara planetariet blivit ett bra alternativ, tycker han.

I det mobila planetariet, som är sex meter i diameter, brukar han erbjuda de yngsta barnen upplevelser anpassade efter deras tålamod och frågeställningar. I förskoleåldern handlar det mycket om månen, som de har sett och hört om, berättar han. Stjärnbilderna är också spännande med namn från olika djur, varelser och monster och med fängslande historier som förknippas med dem. Som Stora och Lilla björn med deras långa svansar.

– Barn i den här åldern funderar mycket över varför man kan se vissa stjärnbilder men inte andra. Och varför månen ser olika ut, ibland kan ses på dagen och ibland inte alls. Särskilt intressant brukar det vara med stjärnbilderna som de uppfattar att de själva är födda i, säger Urban Eriksson.

För förskolebarnen brukar äventyret inne i det jättelika grå plasttältet börja med att de får titta närmare på solen. Hur den på en vinterdag knappt kommer upp över horisonten och bara är uppe en kort period medan den på sommaren stiger högt och är uppe länge. Med teknikens hjälp blir det sedan kväll, solen går ner och med skymningen tittar stjärnhimlen fram ovanför dem.

– Då blir det jubel. De fascineras över att kunna se Vintergatan, stjärnor som blinkar, planeter och stjärnfall. I tillståndet av upphetsning, brukar jag låta dem hållas och snacka av sig.

Efter det tar de en titt på månen, flyger till den för att se hur den ser ut på närmare håll och avrundar med att titta på grafiskt ritade figurer av stjärnbilder.

– De brukar tycka att det är otroligt spännande.

Även äldre elever, lärarstudenter och andra vuxna blir mycket entusiastiska över äventyr i planetariet, berättar han.

Precis som de flesta andra barn var Urban Eriksson nyfiken på rymden när han var liten. Så kommer det alltid att vara, tror han, att den lockar och väcker frågor. Därför är det bra om man som lärare har vissa grundkunskaper om rymden och planeterna. Förutom att det hör till allmänbildningen är det bra att kunna entusiasmera barnen för att bygga vidare på deras nyfikenhet, kunna svara på vissa frågor och medvetandegöra dem om himlen och rymden.

I astronomins värld är det samtidigt okej att säga ”jag vet inte” eftersom det är så mycket vi inte har någon aning om, lugnar han.

– När det gäller de yngsta måste man vara väldigt konkret för att de ska kunna förstå vad det handlar om. Jag brukar föreslå att man ska göra modeller och låta barnen rita stjärnbilder, påhittade och verkliga och sätta upp dem på väggarna. När man står och tittar på dem kan man få en uppfattning om att det bara går att se vissa stjärnbilder ur vissa vinklar.

Ett bra sätt att förstå hur solens ljus faller på månen är att låta någon sitta på en snurrstol (Jorden) och snurra runt en boll (månen) som en lampa (solen) lyser på, tipsar han. (Via länken nedan kan du se bilder på hur det går till)

– Det ger konkret upplevelse för alla om hur ljuset faller på månbollen och brukar väcka många och bra tankar.

Betydligt knepigare är det att illustrera och förstå astronomiska avstånd ur den lilla människans perspektiv, inte bara för barnen. Att rymden är så oerhört stor.

– Min forskning visar att det är orealistiskt att ens tro att man ska kunna undervisa barnen om det. I stället får man försöka lyfta fram det begripliga genom att titta uppåt, se molnen och prata om att det är tomt ovanför dem och att det långt därute finns stjärnor och planeter. Just den stora tomheten är något att lyfta fram, tycker han.

Urban Eriksson säger att intresset för rymden och astronomi är större än någonsin i dag. Dels för att vi har fått mer kunskap genom betydligt bättre och noggrannare instrument som kan samla information. Dels för att nyfikenheten och uppmärksamheten på rymden ökat, bland annat med draghjälp av medierna.

– Världen har blivit mindre. Just nu tävlar astronomer om att hitta ”Jorden 2”, en planet som liknar Jorden och kretsar kring en stjärna. Jag tror att det kan ske när som helst.

Trots att kunskapen om rymden och planeterna har ökat finns de fortfarande många missuppfattningar, säger han. Många tror exempelvis att månens faser beror på jordskugga fast den egentligen är belyst på en och samma sida hela tiden, men som vi inte alltid kan se.

En annan vanlig missuppfattning är att Jorden är längre bort från solen på vintern än på sommaren, trots att det egentligen handlar om att Jordens axel lutar. Ytterligare ett exempel är att Polstjärnan skulle vara den starkast lysande stjärnan medan den egentligen hamnar på plats 20 till 25 i en sådan rankning.

– Men vi lär oss mer och mer hela tiden.

De arrangerade rymdresorna för penningstinna, äventyrslystna entusiaster är fullbokade och det planeras för resor till Mars inom en relativt snar framtid. Skulle du själv vilja göra en rymdresa?

– Absolut. Tänk att få uppleva mörkret och kunna se Jorden utifrån. Men en Marsresa tror jag är rena självmordsuppdraget och jag är inte lagd åt det hållet. Vi har alldeles för lite kunskaper nu för att resa till andra planeter.

Finns det liv på andra planeter?

– Inom naturvetenskapen undviker vi att ”tro” saker men med de kunskaper vi har i dag tycker jag att det vore högst osannolikt att det bara skulle finnas liv på Jorden. Antagligen finns det liv på många andra ställen i universum, men med tanke på de enorma avstånden kan jag inte se att det är möjligt att vi någonsin kan få kontakt med det.


Fotnot: Urban Erikssons avhandling heter Reading the Sky – From Starspots to Spotting Stars och handlar bland annat om lärarstudenters tankar och förståelse av stjärnor och universums struktur och vad man faktiskt kan urskilja om man tittar ut i universum.

Urban Erikssons rymdtips:

Bilder på experimentet med hur solens ljus faller på månen (från artikeln) hittar du här: nasa.gov/centers/jpl/images/content/481247main_moonphases-640a.jpg

Gratis webbprogram som Stellarium stellarium.org

Apparna Star Walk, Stellarium och Solar Walk.

Alla artiklar i temat Uppdrag rymden (8)

Fråga

1 juli träder förskolans reviderade läroplan i kraft – har du hunnit sätta dig in i förändringarna?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin