Läs senare

Barnböcker: Ordbok, känslor och jultjuv

Här recenserar förskollärare barnböcker.

13 apr 2016

Ord räcker längst

3–5 år
”Den ser rolig ut va?”

”Nä, den har inga bilder, läs den här i stället.”

Precis så låter det varje gång jag presenterar boken för barnen och varje gång händer sen samma sak: jag får inte sluta läsa. Det här är alltså, som titeln avslöjar, en bok utan bilder och det är orden som gör boken. För, precis som det står i inledningen, måste allt läsas högt, vad det än står. Och det som står är helt oväntat, allt från ”blåps” till ”jag är en apa som har lärt mig att läsa”. Till en början ser barnen mest förvånade ut, sen börjar de skratta och det tar aldrig stopp, varje läsning slutar med att barnen ligger ner och gapskrattar.

Boken kan ses som ren underhållning, en glädjespridare, men jag ser den framför allt som ett tillfälle för barnen att se kopplingen mellan det talade och skrivna ordet. Ett lärtillfälle där de förstår vikten av skriftspråket på ett mycket lustfyllt sätt.

Sandra Hollstedt, förskollärare
Boken utan bilder

B .J. Novak, Översättning av David Batra

Gilla Böcker

 
Känslosamt om känslor

1–3 år

Det är inte ofta jag får en liten tår i ögat bara av att snabbt bläddra igenom en barnbok inför läsningen med barnen. Men det är något speciellt med Otis, både i hur berättelserna framställs och det väl avvägda innehållet med ämnen som engagerar och berör. De tidigare Otisböckerna handlar om att trösta, om att vilja något och om att längta.

Den här gången får vi följa Otis när det uppstår en konflikt med kompisen Stina. En sådan där vardaglig konflikt som börjar med vems tur det är och vem som ritar snabbast. Illustrationerna tydliggör verkligen de båda barnens känslor under bråket. Att vara frustrerad och arg, men också skamsen och ledsen. Som vuxna kan vi giv­etvis aldrig helt och fullt ta barnens perspektiv, men det känns som skaparna av den här boken är riktigt nära. Texten är enkel och samspelar med bilderna på ett oerhört fint sätt som lockar oss in i barnens tanke- och känslovärld. De visar hur det lilla kan vara både stort, märkvärdigt och väldigt betydelsefullt. Boken är ett bra underlag för samtal om känslor som kan vara lite svåra, men också om hur skönt det kan kännas när allt blir bra igen.

Marie Eriksson, förskollärareOtis bråkar

Åsa Mendel-Hartvig, Ane Gustavsson

Natur & Kultur

Klappsnappare nu på bok

F-klass
Om jag säger julkalender och Tjuvarnas jul är det nog lätt att förstå vad det handlar om. I boken om Madame Bofvéns hemlighet får vi följa med på Charlies äventyr som klappsnappare, det vill säga, Charlie får vara med på ett uppdrag där hon ska tjuva. Madame Bofvén är klappsnapparnas ledare och samlar på guldskatter som klappsnapp­arna stjäl och nu har hon fått nys om en skattkarta som hon gärna vill ha.

Boken ger många uppslag till diskussioner, något som jag älskar. Eftersom vi inte läst den första boken i serien fick vi extra många saker att fundera över: Är Charlie en tjej eller kille? Hur gammal kan Charlie vara? Varför kallas de klappsnappare? Frågor som vi kunde diskutera och som gjorde att det blev en annan upplevelse när vi sedan läste första boken i serien.

Språket är detaljrikt och fängslande. Bilderna är i färg och kompletterar texten på ett spännande sätt. I böcker och sagor finns det alltid de goda och de onda och här är de goda tjuvar, vilket kändes konstigt att ta till sig. Fast å andra sidan blev det ett bra tillfälle att diskutera just det.

Anna Andersson, förskollärareKlappsnapparna och Madame Bovféns hemlighet

Per Simonsson, Stefan Roos & Lars Rudebjer

Opal

Fråga

Vilken inskolningsmetod använder ni i er förskola?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin