Läs senare

Barnets biologiska behov: sömn

Det fysiska barnetDet finns mycket att tänka på och engagera sig i när det gäller barnens fundamentala behov. Om barn sover för lite kan de få sämre koncentrationsförmåga eller bli utagerande.

av Erik Ignerus
26 feb 2020
26 feb 2020

Hur mycket sömn behöver ett barn?

0–3 månader: 15–18 timmar per dygn, men i den här åldern kan detta skilja sig mycket mellan olika barn.
3–12 månader: Upp till 17 timmar per dygn (9–12 på natten och 2–5 under dagen).
1–3 år: 12–13 timmar per dygn.
3–6 år: 11–12 timmar per dygn.

Varför?

Eftersom barn växer och utvecklas snabbt behöver de mycket sömn. När de sover sjunker ämnesomsättningen och kroppstemperaturen. Även mängden stresshormon minskar. Sömn hjälper också till att reglera aptiten.

Om barn och unga sover för lite kan de:

  • få svårt att styra över sina känslor, bli ledsna, irriterade och rastlösa.
  • lättare falla för impulser och bli utagerande.
  • få försämrat minne och koncentrationsförmåga.
  • få svårare att lära sig nya saker.

Källa: Vårdguiden 1177.

 

647

minuter per natt sover i genomsnitt ett barn mellan 3 och 6 år.

Källa: Siffran är hämtad från studien Nattsömn och middagsvila – mätningar och observationer i olika förskolemiljöer av Margareta Söderström som publicerades 2013.

Expertens tips kring vilan

Helena Kubicek Boye, sömnexpert, psykolog och författare till boken Sömnsagor, ger några råd kring vilan i förskolan.

Hur får man till en så bra vilostund som möjligt?

– Jag tror det är viktigt med en kort nedvarvning på fem till tio minuter före vilan. Mina sömnsagor tar inte mer än fem minuter att läsa och på den tiden hinner man komma ner i varv både mentalt och fysiskt. Så hitta en kort avslappnande rutin som inte ändras för mycket, till slut lär sig barnet att på den här signalen ska jag sova.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller sömn under dagen?

– Barn har precis som vi vuxna väldigt individuella sömnbehov. Så i den mån det går är det väldigt bra att göra en individuell planering, i stället för alla sover en halvtimme eller en timme. Det viktigaste är förstås att vilan under dagen inte påverkar nattsömnen för mycket. Om ett barn har svårt att somna på kvällarna kanske det räcker med att det får 20 minuter. Forskning på vuxna visar att en kort tupplur fungerar återhämtande och ökar koncentration och fokus.

En del verkar anse att man ska låta barn som somnat sova en hel sömncykel, ungefär 90 minuter, innan man väcker det. Hur ser du på det?

– Sover man bara 20 minuter går man inte in i en sömncykel och kan vakna lite lättare. Vaknar man i fel fas kan det leda till att man är väldigt trött och grinig. Jag vet att framför allt äldre generationer tycker att det kan vara förfärligt att väcka ett barn, det ska sova så länge det behöver. Men om det gör att barnet sedan inte somnar på kvällen skapar det en ond spiral som gör att det är ännu tröttare dagen efter.

Är det bäst att vila före eller efter maten?

– Det är en vanlig fråga! Det beror lite på faktiskt. Generellt brukar det ju vara lättare att slumra till efter maten. Men om man sover för sent på dagen kan det påverka nattsömnen mer. Rådet till vuxna är ofta att om ni ska vila och sova under dagen så gör det hellre på förmiddagen än på eftermiddagen.

Fråga

Vad tror du skulle kunna locka fler att bli förskollärare?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin