Läs senare

”Be hellre om hjälp för tidigt än för sent”

ArbetsmiljöVad orsakar utmattning och när är det dags att söka hjälp? Linn Almlöf, psykolog på Stressmottagningen i Stockholm, svarar på några vanliga frågor om stress, utmattning och rehabilitering.

av Erik Ignerus
21 okt 2019
21 okt 2019
Linn Almlöf, psykolog på Stressmottagningen i Stockholm.
Foto: Karl Gabor

Vad är det som leder till utmattning?

– Ofta är det en kombination av flera olika faktorer. Det kan handla om hög belastning i arbetet under längre tid, stort ansvar, omorganiseringar eller konflikter. En splittrad och otydlig arbetsmiljö är inte heller bra. Dålig ledning kan också vara en faktor. Det är inte tydligt vad som förväntas, konstant underbemanning eller stor personal­omsättning. Ofta är det också en kombination av stress privat och på jobbet som leder till utmattning.

Vilka signaler från kroppen är viktiga att hålla koll på?

– Tidiga tecken är ofta sömnsvårigheter, att man får sämre tålamod och har lättare för att bli irriterad. Det är också vanligt att man blir mer känslig för intryck. Plötsligt blir det extra jobbigt i exempelvis röriga miljöer med mycket folk, eller med höga ljudvolymer. Man får också lättare att glömma bort saker, man tappar ord och får försämrad koncentrationsförmåga. Men det kan också handla om fysiska besvär som huvudvärk, hjärtklappning samt spänningar eller värk i rygg, axlar eller nacke.

När är det dags att be om hjälp?

– Lägger man märke till flera av symptomen och samtidigt inte mår bra eller känner igen sig själv tycker jag att man ska trycka på paus och be om hjälp. Ibland kanske man vet med sig att man behöver mer återhämtning, men i vissa fall vet man inte alls hur man ska få stopp på stressen. Har man gjort förändringar på egen hand utan att det räcker ska man verkligen be om hjälp, hellre för tidigt än för sent.

Det är viktigt med återhämtning, men hur vilar man upp sig på bästa sätt?

– Sömn är såklart väldigt viktigt, men återhämtning kan vara mer än så. Vi brukar prata om att det finns olika typer av trötthet. Att man kan vara fysiskt, mentalt eller känslomässigt trött och utifrån det kan återhämtningen variera.

– Har jag haft en dag där huvudet fått jobba mycket kan återhämtning vara en fysisk aktivitet som en promenad, yoga, paddla kanot eller något annat man tycker om. Har man i stället sprungit hit och dit kanske man behöver ligga ner i soffan och kolla på en serie. Men ofta är det en kombination av olika former av trötthet och då gäller det att hitta något som funkar för det, kanske en lugn promenad eller mind­fulness, att öva förmågan på att ta kontakt med nuet.

Vad är viktigt att tänka på efter att ha blivit utmattad?

– Man har alltid kvar en viss sårbarhet om man blivit utmattad. Därför är det viktigt att vara uppmärksam på signalerna om man är på väg utför. Om det känns som att man är på väg in i en utmattning igen är det viktigt att stanna upp, ta signalerna på allvar och påminna sig om vad som var hjälpsamt och återhämtande. Man kanske måste hitta tillbaka till mindfulness varje dag eller lära sig att gå hem i tid.

– Lyssnar man på kroppens signaler är det ingen fara, men kör man på som tidigare är det förstås stor risk att man blir utmattad igen.

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin