Läs senare

Dags att sträcka på sig

25 maj 2010

Tro det eller ej, men nu kommer det sista numret av Förskolan före sommaren. Det känns som ett bra läge att titta tillbaka på vad som hänt inom förskoleområdet den senaste tiden.

Vi har under våren fått ett förslag till ny skollag som ska gälla från och med 1 juli 2011. Då blir förskolan en egen skolform vilket är viktigt för att tydligt visa att den är första steget i det livslånga lärandet. I samma lagförlag slår regeringen tyvärr fast att förskolans chefer inte längre ska kallas rektorer, något som bara kan hänga samman med en gammal förlegad syn på hierarkier och som får en att undra om våra styrande politiker anser att förskolan är mindre viktig än skolan.

På ett annat område får regeringen ett stort plus och det handlar om att de lyssnade på kritiken och ändrade sig när det gäller lärarutbildningen. Ett tag var förslaget att den skulle kortas ner till tre år för förskollärare men i stället kommer den att ligga kvar på 3,5 år, vilket är viktigt för yrkets status och för möjligheter att gå vidare till forskning.

Den här våren har också inneburit en lång väntan på förslaget till förändrad läroplan.

Klart är i alla fall att det kommer att bli tydligare mål när det gäller vad barn ska lära sig i matematik, språk, naturvetenskap och teknik. Det är bra, likaså att förskollärarnas pedagogiska ansvar blir tydligare i verksamheten. För det räcker ju inte att skriva om målen, de ska genomföras också.

Det ligger en stark förväntan i luften kring den ändrade läroplanen och kring förskolan i stort med allt nytt som är på gång. En förväntan som ändå blandas med en liten dos oro. Oro för att förändringarna tillsammans med den allmänna samhällsutvecklingen – där det talas allt mer om ordning och reda, bedömning och skriftliga omdömen – kommer att liksom omärkligt leda in oss på fel väg mot en ökad skolifiering.

Men om du som är förskollärare sträcker på dig och vågar värna ditt uppdrag kommer det inte att hända. Lärandet genom lek är också undervisning och det vet du. Men det gäller att du, och din chef förstås, står upp och orkar hävda det även gentemot de som drabbats av mätningsmani.
För det är ju inte nödvändigtvis de som vet vad som är kvalitet i förskolan. Helhetssynen på barn och deras lärande låter sig inte pressas in hur som helst i tabeller och excel-dokument för att sedan ”prickas av”. Det är du och dina kollegor som måste värna om det som är så fantastiskt med vår svenska förskola.

Nu närmar sig semestern och i det här numrets Vuxenvardag försöker vi oss på att ge lite råd kring hur man kan tänka, så att man inte kommer tillbaka utmattad i stället för utvilad. Lätt att säga, inte riktigt lika enkelt att genomföra. Jag lovar i alla fall att inte flänga omkring till för många platser, och att ta mig tid till sådant som jag vet gör mig lycklig, till exempel att ligga still och läsa böcker och ge mig ut på löprundor. Jo, en sak till: jag lovar att låta mina barn grilla marshmallows så ofta de vill (nåja, åtminstone nästan).
Vad lovar du?

Vi ses igen i augusti. Ta vara på värmen.

Fråga

1 juli träder förskolans reviderade läroplan i kraft – har du hunnit sätta dig in i förändringarna?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin