Ingår i temat
Lugn och ro
Läs senare

De drömmer om det goda livet

På förskolorna Armbandet och Kättsätter i Norrköping arbetar man med föreningen Drömmen om det godas metoder för att minska stress och få mer lugn. Både hos barn och hos vuxna.

10 dec 2014
De drömmer om det goda livet
Ellinor Samuelsson och de övriga förskollärarna drar också nytta av övningarna de gör med barnen. Foto: Henrik Witt

Att stå på ett ben kan vara ganska besvärligt när man ännu inte fyllt två år. Men Tilde klarar den klassiska yogarörelsen Trädet galant. I alla fall en liten stund, sedan får hon ta hjälp av förskolläraren Linda Timholt för att hålla balansen.

Runt omkring dem i rörelserummet på förskolan Armbandet i Norrköping står fler pedagoger och barn i olika åldrar och försöker bli välbalanserade träd. Ur bandspelaren hörs lugn flöjtmusik. I mitten av rummet står några elektroniska värmeljus tända och runt dem ligger fem gosedjur som representerar barnqigongdjuren hjorten, fågeln, björnen, apan och tigern. Stämningen är lugn.Foto: Henrik Witt
På Armbandet liksom på grannförskolan Kättsätter arbetar man sedan många år med den ideella föreningen Drömmen om det godas metoder för lugn och ro. Och i dag under storsamlingen visas några av dem upp av barn från båda förskolorna. Först ligger fokus på rörelsemetoderna yoga och qigong.

– Är det någon som vill visa ett djur som du gillar att göra, frågar Marie Dohlmar, Drömmen om det goda-instruktör och utbildad lärare i hem- och konsumentkunskap och idrott och hälsa som nu arbetar som kock på Armbandet.

– Fågeln, svarar en flicka och håller upp den röda gosefågeln.

När ett par barn till har fått berätta vilket som är deras favoritdjur frågar Marie Dohlmar vilket djur som barnen vill att de ska börja göra i dag. Svaret blir apan.

– För den är glittrig och jag gillar glitter, säger en flicka och syftar på att gosedjur-apan har glittrig päls.

– Ja, och så är den kvick och nyfiken, säger Marie Dohlmar och fortsätter:

– Den är på jakt efter något också, kommer ni ihåg vad?

– Bananer, ropar flera barn.

– Just det. Apan är inte det lättaste djuret att göra, några kanske inte har gjort den än men vi försöker tillsammans, säger Marie Dohlmar och ber barnen ställa sig med fötterna isär och samla kraft för att orka vara den härliga, kvicka apan.

Alla barnen i rummet, oavsett ålder, försöker efter bästa förmåga följa hennes instruktioner. De vrider på huvudet, tittar åt olika håll, och tjattrar av lycka när apan har hittat en banan. Efter apan är det dags för den varma, lugna björnen som letar efter honung i träden. Hela gruppen lufsar fram på hälarna i en ring och känner hur bra björnen mår i sitt trygga bo efter att den har ätit sin honung.

Efteråt tackar Marie Dohlmar barnen för apan och björnen och lämnar över till Ida Nissle, förskollärare på Armbandet, som ska leda dagens yogaövningar. Hon börjar med att be alla krypa ihop till små frön som ligger i jorden och gror.Foto: Henrik Witt
– Känner ni att ni är nere i den svala mörka jorden?

– Jaa!

De små fröna börjar så småningom växa till små blommor som slår ut och känner solens värme. På nätterna fäller de ihop sig och på dagarna slår de ut i full blom igen. Och barnen kurar ihop sig, respektive sträcker på sig, efter Ida Nissles instruktioner. Efteråt får barnen berätta vilken sorts blomma de varit och vilken färg den hade. Rummet visar sig ha varit fullt av färgstarka regnbågsblommor, blåklockor och solrosor. Och så några blommor som bara hade en fin färg men inte var av någon särskild sort.

När yogaövningarna fortsätter med grässtrån som vajar och vind som blåser tröttnar några av barnen och börjar leka med qigonggosedjuren i stället. Till att börja med ignoreras deras lek men när den blir allt mer vild plockas gosedjuren undan. Övriga barn verkar inte bli störda av händelsen utan går helt in i yogan och några gäspar stort och avslappnat.

– I dag var det ju lite speciellt eftersom vi hade storsamling och höll på ovanligt länge men annars är det som med allt man gör att man får försöka fånga barnens intresse och märker man att de ändå tappar koncentrationen får man avsluta och göra något annat i stället, kommenterar Ida Nissle efteråt situationen.

Dagens samling avslutas med beröring i form av massage som leds av Ellinor Samuelsson, också förskollärare på Armbandet. Hon inleder med att be alla viskande fråga den som sitter bredvid om han eller hon vill ha massage. Massagen börjar sedan med lugna, fina rörelser på ryggen och går vidare till armar och ben. Därefter byter alla roller så att den som gett massage i stället blir den som får. Fast inte förrän kompisen viskande har frågat om man vill ha.

Att barn från båda förskolorna samlas så här länge och gör flera av metoderna för att skapa lugn och ro efter varandra sker inte varje dag. Normalt är Drömmen om det godas metoder något som vävs in i den vanliga förskoleverksamheten. Massage är till exempel vanligt i samband med vilan men också under sagoläsning.

– Massage ökar koncentrationen så om barnen får massage medan man läser får man mer uttömmande svar om man efteråt frågar om det som man har läst, berättar Ellinor Samuelsson som har just massage som sin favoritmetod även om hon, liksom alla andra som arbetar på Armbandet och Kättsätter, är utbildad i alla Drömmen om det godas fyra metoder.

De är, förutom beröring, rörelse, reflektion och stillhet.Foto: Henrik Witt
Reflektion övas ofta i samband med morgonsamlingen. En vackert smyckad talarpinne hjälper till att påminna om vem som har ordet medan barnen högt funderar över livsfrågor som ”Vad gör dig glad?” och ”Vad är en bra kompis?”.

– Även ettåringarna som inte kan prata kan reflektera. De får med hjälp av bilder önska sig saker, säger Ann-Kristin Källström Sundgren som är förskolechef för båda förskolorna och den som en gång förde in Drömmen om det godas metoder i verksamheten.

Den mest efterfrågade metoden är stillhet. Den kan utövas på flera olika sätt. Till exempel genom att man stannar till utomhus och bara står tyst, lyssnar, hör och känner.

– En gång när vi gjorde så sa ett barn ”Åh, jag hörde en fjärils vingslag”, berättar Cecilia Lindström som är förskollärare på Kättsätter.

En annan stillande övning kan vara att låta barnen lägga sig ner med en ärtpåse på magen för synliggöra andningen och guida dem igen hela kroppen genom att låta dem känna olika kroppsdelars tyngd.

Mat går också att använda när man arbetar med stillhet. Marie Dohlmar har bland annat låtit barnen få stoppa varsitt russin i munnen och långsamt känna efter hur det känns. Även kryddor går att använda för att känna med alla sinnen och öva upp koncentrationsförmåga och närvaro i nuet.

Marie Dohlmar har även infört ett Drömmen om det goda-tänk i sin matlagning på förskolan. Det innebär bland annat att maten är färgstark och smaksatt med örtkryddor och naturligt beska, salta och söta smaker. Salt och ketchup är bannlyst och färsk frukt har ersatt sylt.

Att metoderna för lugn och ro som de använder fungerar är de som arbetar på Armbandet och Kättsätter övertygade om. Förutom att stämningen blir lugnare blir barnen också duktigare på att lösa konflikter och visa respekt för varandra.Foto: Henrik Witt
– Barnen här är vana vid beröring och massage. Då slår man inte lika lätt på varandra, man vet hur hårt man kan ta i någon utan att det gör ont. Dessutom är de vana vid att reflektera och kan prata med varandra, säger Ann-Kristin Källström Sundgren.

Men det är inte bara barnen som vinner på metoderna, även de som arbetar på förskolorna mår bra av dem. Sjukskrivningstalen är bara hälften av vad det är på andra förskolor i Norrköpings kommun enligt Ann-Kristin Källström Sundgren. Personalen har dels en egen samling varje vecka när de utövar någon av metoderna tillsammans och slipar tekniken, dels drar de egen nytta av arbetet med metoderna med barnen.

– När man gör övningarna med barnen känner man hur ens egna axlar sjunker och hur man själv också blir mer avslappnad, exemplifierar Ellinor Samuelsson.

FAKTA

Mer om Drömmen om det goda

Föreningen Drömmen om det goda är politiskt och religiöst obunden och verkar för att stillhet ska bli ett obligatoriskt inslag i förskolan och skolan. Den växte fram ur ickevåldsprojektet ”Dalai Lamas perspektiv” som genomfördes i Stockholms kommunala gymnasier i samarbete med Stockholms stad läsåret 1995–96.

Initiativtagare är Anna Bornstein, författare och journalist. Föreningen utbildar lärare och förskollärare i Drömmen om det godas metoder som bygger på mindfulness.

Armbandet och Kättsätter är pionjärer inom förskolan och blev i januari 2014 de första certifierade Drömmen om det goda-förskolorna i Sverige. I den senaste Qualis-kvalitetsgranskningen hamnade Armbandet och Kättsätter i den absoluta Sverigetoppen.

Källa: http://dreamofthegood.org

Fråga

Vad tror du skulle kunna locka fler att bli förskollärare?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin