Läs senare

Det egna valet får svängrum

På Ylleförskolan i Lerum är musiken ständigt närvarande. På samlingarna, i förskolans ateljé och på utegården.
– Barnen ska få möjlighet att utveckla sina personligheter genom musiken, säger Anna Öberg som startat förskolan

12 jan 2010

Med bandyklubbor som elgitarrer leker barnen från småbarnsavdelningen att de är med i hårdrocksgruppen Kiss ute på gårdsplanen. Inne på Ylleförskolan hittar femåringarna Ebba och Nils på en egen fantasilåt. Ebba spelar på pianot och Nils drar taktfast sina fingrar över strängarna på en stor gitarr.
–Barnen kan använda instrumenten som finns på förskolan när de vill, berättar förskolläraren och arbetsledaren Anna Öberg samtidigt som hon visar runt på avdelningen Kashmir.
Behaglig relaxmusik strömmar ut från högtalare. På låga hyllor utmed en vägg finns djembetrummor och andra rytminstrument, som barnen kan plocka fram på egen hand.
–Vi inspireras av montessoripedagogik. Förskolebarnen får i stor utsträckning själva välja vad de vill göra och vi försöker att inte avbryta dem i deras aktiviteter. Vårt mål är att de ska stimuleras i miljön till att bli självständiga och unika personer.
Lisa-Marie Lundén tar fram en flätad korg med olika sorters rytminstrument till musiksamlingen på Kashmir.
–Berätta vilka instrument ni ser, säger Lisa-Marie Lundén när barnen samlats i en ring på golvet.
–En toarulle-maracas, säger Tyra fnissande och pekar på en avlång färgglad maracas.
–Ägg, säger Adam och tar upp ett gult ägg som skramlar när han skakar på det.
–Vad finns det i ägget? undrar Lisa-Marie.
–Pärlor, säger Adam.
–Ärtor eller popcorn, föreslår Ebba.
I korgen ligger det också träpinnar.
–Spela på pinnarna som om ni höll en varmkorv i handen och slå på korven med den andra pinnen. Hör ni att pinnarna låter annorlunda än äggen? säger Anna Öberg och visar hur pinnarna låter.
–Nu ska ni lyssna noga på texten så får ni veta vad ni ska göra, säger Anna samtidigt som hon börjar kompa på gitarren.
–Ta ett instrument ur korgen, ta ett instrument som du vill ha, sjunger Lisa-Marie och sträcker fram korgen till barnen.
Ebba plockar snabbt till sig en toarulle-maracas. Tyra tar ett rosa ägg. Nils är ensam om att välja pinnar.
–Spela, spela på pinnar. Det låter bra, sjunger Lisa-Marie samtidigt som Nils slår hårt på pinnarna.
–…spela, spela på maracas. Spela, spela allihop. Det låter bra, sjunger Lisa-Marie och alla barnen spelar samtidigt.
–Lägg ditt instrument i korgen, sjunger Lisa-Marie som avslutning medan barnen i tur och ordning går fram till korgen och lägger tillbaka sina rytminstrument.
Utöver musiksamlingar träffar 3–6 åring-arna också en musikpedagog två gånger i veckan. Då sjunger de tillsammans, dansar eller sätter upp egna musikföreställningar. Om en vecka ska de äldsta förskolebarnen spela föreställningen Folk och rövare i Kamomilla stad för sina föräldrar, syskon och barnen på småbarnsavdelningen.
–Det är ett bra sätt att tidigt träna barnen på att stå framför andra människor. Men vi tvingar ingen att uppträda. De barn som enbart vill vara med på repetitionerna får naturligtvis det. Alla ska tycka att det är roligt, det är allra viktigast, säger Anna.
Några av barnen håller på med att göra dekor till föreställningen i den stora ateljén i mitten av förskolan. En spårvagn i papp är snart klar. Till ateljén kan barnen gå när de vill och utan att behöva fråga någon vuxen först. Här finns bland annat keramikugn, snickarbänk, tyger, penslar, målarfärger, en synth, musikanläggning och cd-skivor.
 
Anna Öberg, 45 år, är utbildad musiker och har tidigare arbetat som teatermusiker och rockmusiker. När hon blev ensamstående mamma fungerade det inte längre att arbeta helger och sena kvällar. Hon utbildade sig därför till montessorilärare och förskollärare. För tre och ett halvt år sedan startade hon Ylleförskolan i Lerum som hon driver som ett privat företag.  
–Jag har arbetat som kommunanställd förskollärare under några år men kände att det aldrig blev riktigt som jag ville ha det.
Hon drömde om att starta en liten förskola präglad av musik och kreativitet, där hon själv kunde jobba som pedagog i barngruppen. När Lerums kommun erbjöd henne att ta över fritidsgårdens gamla lokaler och vara med och rita ombyggnaden till en större förskola, kunde hon inte tacka nej.
–Jag förverkligade många av mina idéer, bland annat den härliga ateljén med hög takhöjd och stort ljusinsläpp.
Med 14 anställda och 54 förskolebarn har förskolan blivit ett livsprojekt för Anna.
–Jag jobbar nog 60 timmar i veckan. Min drivkraft är att jag verkligen vill göra det här för barnen.
På fritiden spelar Anna synth i depprockbandet Ladomir. Om några år hoppas hon även få tid över till att börja forska på deltid – om barns gehör.
–För oss är det självklart att vi kan namnet på en färg när vi ser den. Men om vi hör en ton är det inte så många som kan namnge den. Jag tror att våra sinnen är underutnyttjade och skulle vilja ta reda på mer om hur man kan lära förskolebarn hur tonerna låtar och vad tonerna heter.

Även på Ylleförskolans småbarnsavdelning har musiken stor betydelse. De yngsta barnen har en halvtimmes samling med musik och rörelse varje dag. Den här förmiddagen är det Anna och montessoriläraren Rebecca Hagen som leder samlingen.
–Titta på när Rebecca gör rörelser! säger Anna Öberg till barnen som sitter i en rund ring på golvet.
Hjalmar 1,5 år, följer Rebecca med nyfikna ögon när hon visar att hon båda har snabel och en svans. Samtidigt kompar Anna på gitarr och sjunger sången om Den cyklande elefanten. Morris som är ett år äldre än Hjalmar, härmar alla Rebeccas rörelser. Ibland sjunger han med i texten.
–Barnen lär sig stegvis. Först kommer rörelserna. De båda hjärnhalvorna måste vara tillräckligt mogna för att barnen ska klara av att göra rörelser och sjunga på samma gång. Det märks tydlig skillnad på barnen som är 1,5 år och de som snart fyller 3, säger Anna.
 Sista melodin under samlingen är Dansa lilla nallebjörn. Barnen känner igen sången och Melker reser sig direkt upp och börjar snurra runt när han hör gitarrmelodin.
–…dansa lilla nallebjörn, hopp, hopp…stampa ner fötterna, sjunger Anna och Rebecca samtidigt som barnen stampar, hoppar och snurrar runt på den gröna mjuka mattan.

FAKTA

Ylleförskolan i Lerum har tre avdelningar; en småbarnsavdelning för barn 1–3 år och två avdelningar för barn mellan 3–6 år.  
Ylleförskolans pedagogik syftar till att stimulera och utveckla barnens olika sinnen och intelligenser med hjälp av musik, konst, digitaldokumentation och demokrati.
Läs mer om Ylleförskolan på hemsidan www.ylle.info

Alla artiklar i temat Musik för barnens skull (7)

Fråga

1 juli träder förskolans reviderade läroplan i kraft – har du hunnit sätta dig in i förändringarna?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin