Läs senare

Digitaliseringen ska diskuteras!

09 sep 2019
Kjell Häglund, redaktionschef.

Tittar man tillbaka några år i denna tidning så avgjordes frågan för länge sedan. Digitaliseringen i förskolan är ju redan införd.

Både barn och personal lever redan i ett genomdigitaliserat samhälle, och inte sällan är det barnen som driver på – det är inte minst därför vi har skrivit om allt från Youtube-­trender som unboxing och ASMR (läs den här) till influencers, källkritik och digitala spel.

Faktum är att vi inför det här numret funderade ett extravarv på om vi inte skulle göra ett temanummer om ”analogisering” i stället. Men kom förstås fram till att just på det området behöver förskollärare inget som helst särskilt stöd. ”Vi hoppar lätt över teknik och ägnar oss hellre åt blad, träd och biologi i stället”, som förskolläraren Ann-Charlotte Byrhult säger i ett av temareportagen.

Behovet lär vara större kring digitaliseringen, som ju sedan i somras står kravformulerad i den uppdaterade läroplanen.

När vi intervjuar forskare om saken (läs här och här) pratar de mycket om kompetens. Som lite lagom teknik­skeptisk förskollärare kan man nog bli både stressad och irriterad. Men kompetensen som forskarna pratar om behöver ju inte nödvändigtvis finnas på topp hos varenda förskollärare. Ju djupare vi grävt ner oss  i den här frågan, desto mer har det känts som om själva ambivalensen faktiskt också är en viktig del av digitaliseringen.

Argumenten emot kan ju vara precis lika genomtänkta, kunniga och inspirerande som argumenten för. Skeptikerna är precis lika smarta och välformulerade som förespråkarna. Och det är i denna känsla våra temasidor formades. Som en aha-upplevelse.

Läroplanen är inga budord i sten. Den är ett levande dokument under ständig förändring och problematisering.

Det allra viktigaste är diskussionen, som leder till förståelse för varför vi gör som vi gör, och varför andra gör annorlunda, och vad vi kanske själva behöver revidera och testa nytt.

Den diskussionen pågår livligt på temasidorna, inte bara från artikel till artikel utan också inom ramen för varje artikel – och rentav, kan det i alla fall kännas som, inom ramen för varje enskilt resonemang …

Alla kan inte kasta sig rakt in i en digitalisering. Men kasta dig i alla fall in i diskussionen. Lyssna, fundera och inspireras!

Missa inte ”Så gjorde vi”, om förskoleklassen i Örebro som grävde ner sig så kreativt i Fantomen på operan att de fick gensvar från musikal­scenen i London!

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin