Läs senare

En annan blick på omvärlden

13 maj 2019

Eli har en storebror

Karin Jacov, Jenny Sjödin

[Idus förlag]

3 – 5 år Ibland tror jag mig veta vad barnen i förskolegruppen kommer att tycka om en bok. Ganska ofta har jag fel. När jag läste Eli har en storebror på egen hand tänkte jag att texten var användbar för att skapa igenkänning hos barn som växer upp med ett autistiskt syskon. Men att boken, med de vardagliga situationerna i syskon­relationen, kanske inte skulle beröra andra barn så mycket. Så var det inte.

I Karin Jacovs och Jenny Sjödins bok är kärleken mellan de två barnen det centrala temat, tillsammans med omvärldens syn på brorsan. Han är en gåta. Det är inte så att representation och igenkänning är ett tema i en berättelse med en spännande eller rolig handling, som det ofta är i barn­böcker, utan det är huvudpoängen med boken.

Jag funderade över om barnen i gruppen skulle kunna känna förståelse för Elis situation och koppla skildringen av storebrodern till någon erfarenhet de haft. Reflektio­nerna under läsningen innebar en synvända för mig.

Barnen kände med Elis storebror, hur det känns att pekas ut, att bli för arg, att se samma film 42 000 gånger, att låta för mycket när allt känns fel. Deras empatiska förmåga var större än min. ”Så där kan det vara”, var en kommentar. De kunde se det allmänmänskliga i det.

Fråga

Vilken inskolningsmetod använder ni i er förskola?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin