Läs senare

Framtidens förskola i New York

Med varsin Ipad till barnen och med globalt fokus, formar Avenues: The World School framtidens medborgare. Från tre års ålder lär sig barnen inte bara engelska utan även spanska eller mandarin.

26 maj 2014
Framtidens förskola i New York
Foto: AngMoKio CC-BY-SA-2.5 via Wikimedia Commons

I en korridor på en förskola i New York står en grupp femåringar och stämmer upp i en gemensam körsång. Det är en trallvänlig barnramsa, men varken melodin eller texten låter särskilt bekant för någon som inte är uppvuxen med kinesiska. Här på Avenues: The World School får alla barnen lära sig mandarin eller spanska från tre års ålder. De ägnar sig åt en teknik som kallas immersion, där man får en helhetsupplevelse av språket och vistas i rum där allt som sägs och alla intryck är på språket man lär sig. Det verkar fungera. En vecka tidigare har dessa femåringar satt upp sin första skolpjäs tillsammans, på mandarin. Lärarna var mycket nöjda.
När Avenues: The World School öppnade i New York för två år sedan väckte den nationell uppmärksamhet i USA, dels för sin moderna, globala inriktning och dels för att det var så många förmögna, berömda föräldrar som hade sina barn här – inte minst Tom Cruise och Katie Holmes dotter, Suri.Foto: Martin GelinAvenues: The World School är resultatet av en livslång dröm av Chris Whittle, en visionär inom amerikansk utbildning, som i många decennier har fantiserat om att förändra det amerikanska skolsystemet. Efter fem års envisa försök lyckades han få in 85 miljoner dollar i startkapital för Avenues, och har använt det för att skapa det han hoppas är den mest moderna och framtidsinriktade skolan i USA. Whittle har rekryterat chefer, lärare och experter från USA:s bästa universitet, som Harvard, Yale och Columbia, samt från företag som Apple.

Många av de mest exklusiva privata skolorna i New York har en lång historia och gamla traditioner. Avenues har däremot startats från grunden, med ett uttalat mål att skapa en framtidsinriktad skola som redan från tre års ålder försöker göra barnen till globala medborgare. Som organisation påminner det mer om ett start upföretag i Silicon Valley än de traditionella skolsystemen i USA.

– Inom undervisning är ordet ”ny” generellt inte särskilt positivt. Att vara en ny skola brukar betyda att man saknar resurser, inte är välorganiserad, eller är experimentell på sätt som inte gynnar barnen. Men vi vill visa att en ny skola kan vara bättre än de gamla skolorna, säger Chris Whittle när vi träffas på skolans huvudkontor.

Förskolan, Avenues Early Learning Center, upptar de första två våningsplanen av skolbyggnadens tio våningar. Man börjar här som treåring och den första skoldagen får alla barn en Ipad och en instruktion i hur man använder den. Förskolans läroplan har utvecklats av Nancy Shulman, som har kallats en ”rockstjärna inom pedagogik” i USA.Foto: Martin GelinDet mest utmärkande för Avenues är det globala fokuset. Bland personalen pratar man om ”de växande kraven på att förstå världen som helhet” och på skolans hemsida skriver de: ”Mer än någonsin tidigare måste världens medborgare kunna röra sig smidigt över gränser, förstå kulturella skillnader och tala flera språk”.

Redan från tre års ålder lär man sig ett annat språk än engelska. Man tillbringar halva dagen i ett engelskspråkigt klassrum, och den andra halvan i ett klassrum där allt som sägs och allt som står på väggarna är på mandarin eller spanska. Man hoppas att barnen därmed ska få en upplevelse av språket som liknar en vistelse i landet där språket talas.

– Att vara flerspråkig är grundläggande för möjligheten att vara en världsmedborgare i dag. 300 miljoner kineser har studerat engelska, men bara 100 000 amerikanska barn lär sig kinesiska, säger Chris Whittle.

Utanför femåringarnas klassrum står det en rad pappmodeller av olika hus som barnen har byggt. Det är bland annat en modell av skolbyggnaden som Avenues finns i, en modell av Empire State Building, som man ser genom fönstret, samt den kinesiska muren.

– Vi har utvecklat en globalt fokuserad undervisning, i samarbete med Harvard. Språkligt har man från tre års ålder fokus på familjen i undervisningen, från fyra års ålder börjar man prata med eleverna i andra länder, i Sao Paulo och London, via Skype. Vid fem års ålder börjar man ha de första talen inför de andra eleverna, göra egna presentationer och hålla föredrag, säger Susan Robinson, som är global direktör för skolan.

Foto: Martin Gelin

Vi tar en rundvandring i skolbyggnaden, där väggarna pryds av originalmålningar och fotografier från konstnärer som Chuck Close, Sol Lewitt och Cindy Sherman. Avenues ligger i Chelsea, på sydvästra Manhattan, en stadsdel där det är gott om kreativa människor. Det är nära till världens största galleriområde och många av barnens föräldrar är konstnärer, arkitekter, designers och IT-entreprenörer. Gemensamt har de även tjocka plånböcker. Det kostar 43 000 dollar om året (280 000 kr) att ha sitt barn här. En tiondel av skolbarnen kommer från familjer som inte har råd att betala kostnaderna, och får sin undervisning subventionerad eller helt finansierad av skolan.

Klasserna här är små, med tio till fjorton elever per klassrum. Från fem års ålder sitter man i cirkelform i klassrummen, en modell som man har tagit från privatskolan Phillips Exeter här i New York. Den kallas ”Harkness table” efter filantropen Edward Harkness.

– Det innebär att alla barnen kan ha ögonkontakt med varandra, vilket stärker deras känsla av att de alla är lika mycket värda. Ingen behöver sitta längst bak i rummet. Det uppmuntrar till deltagande, en känsla av att alla får vara med och prata. Det blir en mer diskussionsbaserad form av inlärning, vilket är motsatsen till den traditionella, passiva formen av inlärning, säger Susan Robinson.

Avenues är på väg att öppna filialer i London, Sao Paulo och Shanghai, och under de närmaste åren räknar man med att även öppna skolor i Hong Kong, Frankfurt, Berlin, Singapore, Madrid, Paris, Seoul och Mumbai. Med tiden är målet att ha skolor i 20 städer över världen. De har i dag 1100 elever på Avenues i New York, från förskolan där man börjar vid 3 års ålder, upp till tionde klass.

Det som lockar många föräldrar att placera sina barn här är främst det globala fokuset, men även den teknikvänliga undervisningen.

I taket i varje klassrum sitter det en klotformad videokamera, som man använder för att ha lektioner och samtal, via Skype, med barnen på Avenues-skolorna i de andra länderna. Man har ett ”imagination lab”, ett laboratorie för vetenskap och experiment, där det står två 3D-skrivare längs med väggen. Nyligen fick eleverna här skapa leksaksfigurer och djur på sina Ipads, som de sedan kunde ”skriva ut” direkt på 3D-skrivarna.

Tonvikten på teknik är central för Avenues. När eleverna fyller sju och börjar i lågstadiet får de även en MacBook Air. Här och var hänger det planscher med företaget Apples logotyp, som har intygat att skolan är världsledande inom användandet av teknikprodukter.

Dirk Delo är teknikansvarig på Avenues och har en lång bakgrund som expert på hur teknik kan förbättra undervisning i amerikanska skolor.

– Vi har inte uppfunnit något nytt, utan vi har tagit de bästa idéerna från alla de bästa skolorna och satt ihop dem på ett nytt sätt. Apple uppfann inte mobiltelefonen, men de gjorde den bästa mobiltelefonen. Vi jobbar likadant.

Föräldrar behöver inte vara oroliga för att läsplattor och datorer skapar ett teknikberoende hos barn, menar Delo. Snarare bör de uppmuntra barnen att så tidigt som möjligt börja använda teknikprodukter. Han nämner en rad vetenskapliga studier som grund för att gränssnitten på Apples produkter gör det lättare för barnen att lära sig saker. Avenues strävar därför redan i de lägsta åldrarna efter papperslösa klassrum, där barnet tar alla sina anteckningar på sin Ipad.

– I dag finns det över 100 000 appar för undervisning, så vi har nu en heltidsanställd person här vars jobb det är att leta reda på appar som förbättrar och förnyar undervisningsmetoderna på Avenues. När barnen får en chans att skapa sitt eget innehåll så bemästrar de också innehållet, säger Dirk Delo.

Av de 1100 barnen och eleverna på Avenues finns även ett par svenskar. Annika Sten Pärson har två döttrar i skolan. Hon flyttade hit förra sommaren efter att hennes man fick ett jobb på ett riskkapitalbolag i New York. Själv har hon tidigare varit marknadsdirektör på Com hem och i New York arbetar hon med ett nystartat företag som utvecklar nyhetsappar för barn.

Inför flytten till New York var det första och viktigaste beslutet att hitta en skola för de två barnen.

– För föräldrar här i New York är det ju ett större beslut att välja skola till barnen än att köpa ett hus, säger Annika Sten Pärson när vi träffas i kaféet som ligger vid ingången till Avenues, avsett för att just föräldrarna här ska kunna umgås med varandra när de hämtar eller lämnar barnen.

Det som övertygade henne att välja just Avenues var framför allt den internationella inriktningen, samt tonvikten på att lära sig kinesiska.

– Språket var ett av huvudskälen. Vi tyckte om den här sammansmältningen, med spanska och mandarin. Mina barn är adopterade från Kina och de har läst jättelite mandarin i Sverige, så det här var en kul möjlighet för dem att få lära sig språket ordentligt.

Foto: Martin Gelin

I en artikel i New York Times spekulerar man i att elitskolor som Avenues ”kan lära barnen allt utom ödmjukhet”. Men grundaren Chris Whittle påpekar flera gånger hur mycket möda man lägger på att lära eleverna just det. I mottot för skolan skriver man om vikten att ”vara generösa och ödmjuka med de gåvor de har fått”. Annika Sten Pärson är ändå lite orolig för vad den här typen av elitskolor innebär för den generella jämlikheten i samhället.

– Som svensk är man ju inte så elitistisk i sitt förhållningssätt till skolor, man vill mest att ens barn ska bli trygga och nyfikna medborgare, så det är lite läskigt att det är så polariserande med skolor här. Det cementeras väldigt tidigt om man är privilegierad eller inte.

Fråga

Vad tror du skulle kunna locka fler att bli förskollärare?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin