Läs senare

Gör det bästa av semestern

Sommaren nalkas och för de flesta är det dags för årets långa ledighet. Lär dig säga nej och tona ner förväntningarna så ökar dina chanser att komma tillbaka med fulladdat batteri.

25 maj 2010

Bild: Lotta Sjöberg

Vi längtar och längtar. En del av oss har längtat ett helt år efter sommarsemestern och när det väl är dags är förväntningarna skyhöga. Vi ska hinna umgås med nära och kära, bygga veranda till sommarhuset, uppleva nya spännande platser och lata oss i hängmattan. Allt under några få veckor. För många blir det en omöjlig ekvation och när det är dags att börja jobba igen undrar vi var alla dagar tog vägen. Faktum är att en studie av Arbetslivsinstitutet visat att en av sex svenskar inte känner sig utvilad efter semestern. Så hur gör man då för att få ut så mycket som möjligt av sin ledighet?Det första knepet är att helt enkelt tona ner förväntningarna. Jämför med en fin nyårsfest du sett fram emot. Du har i god tid skaffat snygga kläder, tagit reda på vilka som ska komma och laddat för en rolig kväll. Ganska ofta slutar dessa kvällar med besvikelse, helt enkelt på grund av höga, kanske orimliga, förväntningar. Just så riskerar det att bli även med semestern.

Chris Edman är tidscoach och föreläsare. Hon uppmanar alla att tänka igenom vad de vill ha ut av ledigheten.

– Fundera på vad som är viktigt för dig? Hur vill du spendera dina lediga dagar? Och är dina förväntningar rimliga? säger hon.

Är ni fler i familjen så prata om förväntningarna tillsammans så inte alla har olika bild av hur semestern ska bli. Fråga barnen vad de vill göra, men också varför. Kanske finns andra alternativ som är bättre än de förslag som barnen själva kommer med?

När två veckors lagstadgad semester infördes för arbetare 1938 var det för att ge dem möjlighet till återhämtning. Sedan dess har arbetslivet förändrats men vårt behov av vila finns kvar. Samtidigt fyller vi ibland semestern till bristningsgränsen med aktiviteter.

– Vi ser fortfarande att människor är slitna. Personer som har bundna jobb med bestämda tider, som i förskolan, har också svårare än andra att få till återhämtning i vardagen säger Gunnar Aronsson, professor vid Psykologiska institutionen vid Stockholms universitet.

Stressforskningen har på senare tid gått från att se uppvarvning som kärnan till människors stress, till att fokusera mer på nedvarvning. Vi orkar köra på för fullt ett tag och den förmågan kan snarare vara en resurs än ett problem. Däremot är det viktigt att kunna dra i bromsen. Därför är den långa sammanhängande ledigheten så viktig. Då får vi möjlighet att ladda batterierna, som det heter.

Ur återhämtningssynpunkt är det mest effektiva, enligt Gunnar Aronsson, att ägna semestern åt något helt annat än vad man brukar göra på dagarna.

– Har man ett jobb där man sitter stilla mycket är det bra att göra saker med kroppen. De som rör sig och har mycket liv omkring sig behöver mer lugn. Det handlar om att bryta mot det man är van vid och använda andra resurser, säger han.

Även Gunnar Aronsson menar att våra höga förväntningar ligger bakom en del av stress-en kring semestern. Både vuxna och barn jämför också gärna semesteraktiviteter med varandra. Åker kollegorna och kompisarna på dyra utlandsresor vill vi också göra det. Om ekonomin inte tillåter skapas lätt stress och prestationsångest som kan göra det svårt att koppla av under ledigheten.

– Faktum är att det är vanligare att pers-oner som har dåligt avlönade jobb inte känner sig utvilade efter semestern. Man har själv inte råd att göra roliga saker som ger återhämtning och ser samtidigt vad andra gör. Då blir man lätt besviken, säger Gunnar Aronsson.

Samtidigt är inte alltid själva resan det viktiga, utan känslan av att uppleva något tillsammans. Att tälta i skogen kan vara nog så spännande som en charterresa till Medelhavet, så länge man inte hela tiden går och längtar efter just en resa till Medelhavet.

– Jag tycker det viktigaste är att tona ner förväntningarna och inte planera in för mycket. Ofta är det allt planerande som saboterar och inte lämnar utrymme för det im-pulsiva, som brukar vara det som blir roligast, konstaterar Chris Edman.

När förväntningarna landat på en rimlig nivå gäller det att också kunna njuta av led-igheten och inte hela tiden tänka på sådant som måste fixas och planeras. Att kunna koppla av är en konst som vi faktisk kan behöva träna på, till exempel genom att plan-era in ledig tid i vardagen då måsten är bannlysta.

– Framförallt kvinnor har många måsten. I veckotidningar från 50-talet kan man läsa: ”När kvinnan är klar med den dagliga dammsugningen”. Det där lever kvar och städar, syltar och bakar vi inte så är vi dåliga kvinnor, säger Chris Edman.

Börja ta en halv dag i veckan då du får göra precis vad du känner för. Vill du ligga och läsa så gör det. Vill du gå på en utställning eller kolla på barnens fotbollsmatch så gör det. Lär du dig att stänga av måsten så har du ett försprång när semestern kommer. Risken är annars stor att de lediga dagarna äts upp av saker du egentligen inte har lust med. Till exempel hälsa på släktingar eller gå på grillfester och picknickar. Chris Edman liknar ett beslut att skippa måsten vid att sluta röka. Har man väl bestämt sig så gäller det att vara envis och stå fast vid beslutet.

– Det är extra svårt att säga nej till dem man har en nära relation till, men om du inte själv respekterar din tid så kommer ingen annan att göra det heller. Du måste lita på att de kommer att tycka om dig ändå.

Tips: Förberedelser för en bra semester

  • Fundera igenom vad du vill ha ut av semestern. Tänk på att inte ha för höga förväntningar.
  • Börja träna på att varva ner och koppla bort måsten i vardagen.
  • Låt bli att planera in för mycket aktiv-iteter. Ge utrymme att vara spontan under semestern.
  • Börja gå ner i tempo redan veckorna innan semestern.
  • Rensa i huvudet. Är du rädd att glömma något inför hösten så skriv en lista som du lämnar på jobbet.
  • Utnyttja den lediga tiden till att tänka och reflektera över ditt liv.
  • Ägna dig åt sådant du inte brukar göra i vardagen.
  • Våga säga nej till aktiviteter du inte har lust med.
  • Tänk på att alla i familjen inte måste göra allt tillsammans.

Tips från Chris Edman

Fråga

Om du får önska dig vad du vill inför det nya förskoleåret 2020 – vad väljer du då?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin