Läs senare

Så kan ni bygga en egen greenscreen

Så gjorde viIKT-handledaren Emma Gustafsson på Stensjöns förskola i Mölndal tipsar om hur man kan bygga en green­screen-studio och förvandla barnen till tidnings- och tv-reportrar.

27 mar 2018

1 Både film och fotografi

Barngruppen delades upp i två grupper. De yngre barnen (3–4 år) fick i uppdrag att vara tid­ningsreportrar och jobba med stillbild och redigering medan de äldre (5–6 år) fick filma och agera tv-producenter. Projektet förbereddes genom att pedagogerna byggde två kub­formade utrymmen till varje grupp, försedda med väggar av färgade lakan.

2 Grön studioteknik

Tv-producenterna arbetade både i en stationär green­screenstudio täckt av gröna lakan och en portabel variant bestående av en resväska fylld med lakan att spänna upp där reportaget skulle äga rum.

Greenscreenteknik är den som används under väderleksrapporter på tv, då kartorna framträder med hjälp av digi­tala bilder som exponeras på en grön yta. I det här fallet användes appen Green Screen by Do Ink för att åstadkomma den effekten.

Grön studioteknik Foto: Stensjöns förskola
Äventyrliga fonder Foto: Stensjöns förskola
Redigering för de små Foto: Stensjöns förskola
Bio i kub Foto: Stensjöns förskola

3 Äventyrliga fonder

De stora barnen gjorde bland annat reportaget ”Vad är ett museum?”, en intervju med förskolans vaktmästare och en film där handdockor reste på äventyr som utspelade sig framför fonder som föreställde New York och en vulkan. Slutligen spelade de in en film där de yngre barnen filmades när de lekte Bockarna Bruse. Även pedagogerna deltog i projektet, utklädda till olika sagofigurer.

4 Redigering för de små

Tidningsgruppen fotograferade och redigerade sin tidning tillsammans med lärarna. De använde surfplattor, en projektor och appen Pic collage där man kan göra sin egen layout; förstora och förminska bilder och välja olika färger och mönster. Ibland projicerades redigeringsprogrammet på en vägg så att alla kunde vara med och arbeta samtidigt.

5 Bio i kub

Grupperna samlades med jämna mellanrum för att prata om vad de hade gjort, om intervju- och presentationsteknik och om språkliga begrepp som redaktion och journalistik. Slutligen visades filmerna upp i ”kub-biograferna” och de äldre barnen fick titta på de mindre barnens tidningar.

Fotnot:

När projektet var avslutat ställdes delar av arbetet ut på Mölndals museum, som ett gott exempel på hur man kan arbeta med digitalisering i förskolan.

Fråga

Hur återhämtar du dig under julledigheten?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin