Läs senare

Hur gör vi med påskfirandet?

Har du ett problem som du brottas med eller en fråga du vill ha svar på? Här kan du få råd av våra experter. Du kan vara anonym. Mejla oss på forskolan@lararforbundet.se
Foto: Istock

Fråga: Snart är det påsk och jag undrar vilka konfessionella inslag som är okej i förskolan? Får vi till exempel be­rätta varför vi firar påsk, alltså enligt krist­endomen, och måste man alltid berätta om alla andra religioner och traditioner också?

/Eva

Svar: Det pågår en utredning om kon­fessionella inslag i skolväsendet, men som skollagen är utformad just nu, skiljer den på undervisning och utbildning. I skolan kan till exempel en bönestund läggas i anslutning till skoldagen, men i förskolan bör en inbjudan till exempelvis en påsk- eller julvandring kommuniceras med vårdnadshavarna.

Om en förskollärare skulle be en bön med barnen och tydligt visa att hen bekänner sig till kristendomen och framhålla kristendomen som den enda rätta religi­onen, skulle det vara emot skollagen. Men att berätta om varför vi firar påsk, lucia och jul är inte fel, så länge det görs i ett sammanhang av att det finns fler religioner och traditioner. På min förskola använder vi en mångkulturell almanacka, för att berätta om olikheter och vidga barnens värld.

Jag tror att man kan hämta mycket stöd i lärares yrkesetik i frågor som rör konfessionella inslag. Det är viktigt att diskutera dilemman på detta område, så att kollegiet känner sig tryggt i olika ställningstaganden.

Fråga

1 juli träder förskolans reviderade läroplan i kraft – har du hunnit sätta dig in i förändringarna?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin