Läs senare

”Hur hinner vi med alla barn?”

DilemmatFörskolläraren Jesper tycker det är svårt att göra alla barn delaktiga. Camilla Mellgren, förskollärare i Örebro ger sina tips.

19 Feb 2018
Att vara närvarande i stunden, även om man ibland bara ägnar sig åt ett barn, är viktigt och motverkar känslan av otillräcklighet, tipsar förskolläraren Camilla Mellgren. Foto: Pixabay

Dilemma: Jag har funderat mycket på hur man ska kunna göra barnen mer delaktiga i verksamheten. I vår barngrupp är det många barn, varav några kräver mycket uppmärksamhet. Vi har ofta ont om personal, så det är fullt sjå med det mesta. Hur kan man tänka då?

/Jesper

Svar: Jag tror att det är viktigt att verkligen vara närvarande i olika situationer, oavsett om man ägnar sig åt ett barn eller flera. Det kan låta självklart men 0det är lätt att sitta och tänka på hur man ska få alla barn att känna sig delaktiga i stället för att vara närvarande där och då. Och det skapar stress. Men det är svårt om det inte finns en grundstruktur i arbetet, som håller för en hel dag. Disku­tera på vilket sätt ni kan skapa ett lärande för alla barn eller när och hur barnen ska fördelas i grupper för att samtliga ska få komma till tals. Ibland får man tunnelseende och då kan det vara bra att ta hjälp utifrån, från en specialpedagog eller en kollega på en annan avdelning.

Jag tror också man vinner mycket på att försöka hålla så långa pass som möjligt, så det inte blir så många avbrott under en och samma dag. Det skapar trygghet, för alla. Ett annat sätt att få alla att känna sig sedda är att bygga upp ett förtroende hos barnen: Om Emma vill göra något speciellt, men som det inte finns tid till just då, kan man säga att ”vi kan göra det i morgon”, exempelvis. Och sedan hålla det löftet.

/Camilla Mellgren, förskollärare på Fåraherdens förskola i Örebro

Rösta

Är du nöjd med er gård?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin