Ingår i temat
Olika barn leka bäst
Läs senare

Kompisar från åtta länder

Luften är full av förväntan. Barnen på Änghagens förskola ska prata med sina vänner ute i Europa för första gången. De sätter sig på en matta framför en stor bildskärm. Alla har färgglada flaggor i händerna och skyltar där det står hej på åtta olika språk.

11 okt 2014
Kompisar från åtta länder

Foto: André de LoistedLabas, ropar Alexandra som är fyra år.
– Just det. Vilket språk säger du hej på, frågar Anita Trenchevski som är förskollärare på Änghagens förskola i Malmö.

– Vet inte, svarar Alexandra och vänder och vrider på sin flagga med en gul, grön och röd rand.

– Det är Litauens flagga, berättar Anita och sneglar för säkerhets skull på europakartan som hänger på väggen med uppklistrade hemmagjorda flaggor.

På den stora skärmen syns åtta små ikoner från förskolor i Frankrike, Litauen, Storbritannien, Turkiet, Tjeckien, Slovenien, Estland och Lettland. Barnen tittar nyfiket på skärmen och studsar upp och ner på den stora röda mattan. Plötsligt hörs ljud från högtalarna.

– Bonjour, can you hear us Sweden?

– Heeellooo! ropar barnen på mattan och viftar med flaggorna.

Men ingenting händer på skärmen.

– We can hear you Raza, but we can´t see you, säger Anita Trenchevski och dubbelkollar så att alla sladdar sitter rätt.

Förskollärarna kan redan varandras namn. De har hunnit träffas en gång i början på december, då alla vuxna i projektet kom till Malmö för ett par dagars workshop.Foto: André de Loisted
Förskolorna från de nio europeiska länderna, bildar tillsammans en grupp i EU-projektet Celebrations around Europe. Målet är att ge förskolebarnen en medvetenhet om språk och kulturer genom att kommunicera och samarbeta med barn i andra länder.

– Vi lever i en allt mer internationaliserad värld som kräver att vi har förståelse för interkulturella perspektiv. Men för de flesta barn är det svårt att förstå att det finns olika språk och att folk har olika livsstilar och religioner. Det hoppas jag att de kommer att lära sig under den här tiden, säger Anita Trenchevski.

Hon berättar också att en av tankarna bakom projektet är att det ska hjälpa till att flytta fokus från datorer och lärplattor, tillbaka till kulturella traditioner.

– Vi förskollärare har diskuterat risken med att de glöms bort när vi lever våra liv mer och mer bakom skärmar. Genom att prata med barnen om hur vi firar olika högtider i respektive land, vill vi försöka förankra och påminna om gamla traditioner kring till exempel jul.Foto: André de Loisted
Projektet ska pågå under två år och är en del av EU-programmet Comenius som fokuserar på utbyten mellan personal och elever i förskolor och skolor. Anita Trenchevski som är initiativtagare till att Änghagen är med, hörde talas om Comenius och tyckte att det lät som att det kunde passa henne och hennes kollegor.

– Jag tänker mycket på hur jag kan utveckla mig själv och verksamheten och genom att vara med i det här kan både barnen och personalen få utbyte och inspiration, säger Anita Trenchevski.

Hon ser det som ett bra sätt att jobba med barnens empati och tolerans gentemot andra kulturer, till exempel genom att känna gemenskap med barn i ett annat land och att få konkreta exempel på hur de gör saker annorlunda. Men hon hoppas också att det kommer höja kvaliteten i förskolan genom att hon och hennes kollegor utvecklas och får nya perspektiv. Redan efter det första mötet insåg hon hur stora skillnaderna är mellan pedagogiken i Europa.

– Det finns mycket att inhämta när det gäller pedagogik hos de andra. Och även om man kanske inte tycker att allt är bra, ger det här sammanhanget möjlighet att plocka godbitarna från olika tankar och metoder.

Men hon ser det också som en viktig uppgift att sprida svenska idéer och metoder till de andra.

– Den svenska förskolemodellen är faktiskt välkänd i hela världen. I de flesta av de andra länderna har de till exempel ingen aning om vad genuspedagogik är, något som är självklart för oss. När de andra förskollärarna var här i Malmö blev de väldigt nyfikna på hur vi tänker, särskilt när de såg en massa pappor som gick runt på stan med barnvagnar. Så nu är planen att vi ska prata om genus under en av våra nästa workshops.Foto: André de Loisted
På den stora skärmen syns fortfarande inga rörliga bilder, men vi hör hur de litauiska barnen sjunger en sång och en av förskollärarna berättar på engelska om vad de brukar göra på julen. Barnen på mattan börjar bli lite rastlösa och Anita och hennes kollega Jessica Abrahamsson konstaterar att det är typiskt att det ska vara strul med tekniken första gången. Allt är så väl förberett och de vuxna har ”provskypat” innan.

Men plötsligt dyker det upp en videobild från Storbritannien. Och en efter en blir de andra ikonerna på skärmen också levande. Till slut är det åtta små videobilder med uppradade barngrupper som nyfiket studerar varandra.

Nu blir det fart på barnen som vinkar för fullt till sina europeiska vänner. Penny ropar ”hello” och Maja viskar ”terre”, och blickar blygt ner i mattan.

När Litauens redovisning är slut, reser sig några av barnen upp från mattan och går fram till skärmen för att se bättre. Dante håller fram sin skylt som det står ”ahoj” på mot kameran. Efter en stund av nyfiket utforskande, är det dags att vifta med flaggorna igen och säga ”bye bye”.

Efter att kameran stängts av är barnen upprymda och Anita frågar vad de tyckte.

– Det var roligt, säger Alexandra.

Foto: André de Loisted

Nu dröjer det några veckor innan de ska ha nästa skypekonferens. Innan dess ska de ha mor- och farföräldrar på besök i förskolan för att prata traditioner och skicka kort till sina europeiska kompisar. Aktiviteterna som också involverar barnens föräldrar och resten av förskolan, följer ett program och genomförs på liknande sätt på alla förskolor i projektet. I mars ska förskollärarna träffas igen i Turkiet och Anita har stora förhoppningar på de kommande två åren.

– Det här projektet är speciellt eftersom alla runt omkring förskolan också är en del av det. Det känns väldigt spännande och jag tror att samarbetet med de andra länderna kommer visa oss helt nya möjligheter för barns lärande och utveckling.

Alla artiklar i temat Olika barn leka bäst (6)

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin