Ingår i temat
Arbetsglädje
Läs senare

Kontrakt för trivsel

Arbetslagskontrakt är ett bra verktyg för att skapa gott arbetsklimat på förskolan, anser förskolläraren Veronica Lundberg.

18 maj 2016

För att skapa bra samarbete använder Skogshyddans förskola i Hjo ett arbetslagskontrakt när det sker förändringar i arbetslaget. Det är en blankett med frågeställningar som personalen diskuterar för att synliggöra hur alla tänker kring barn­syn och förhållningssätt.– I och med att vår läroplan är så tolkningsbar uppfattas saker på olika sätt beroende på vad man själv har med sig för erfarenhet. Därför behöver vi lyfta dessa frågor så att vi inte hamnar i ett rätt och fel-tänk, säger förskolläraren Veronica Lundberg.

Arbetslagskontrakt infördes på förskolor i Hjo för några år sedan av förskolechef Caroline Hägglund efter en idé från en kollega i Töreboda. Tanken var att skapa ett gott samtalsklimat och minska risken för missförstånd och konflikter.

Målet är att gå igenom blanketten varje höst eftersom arbetslaget förändras när personalen följer med barnen. Frågeställningarna rör bland annat användningen av material, kompetenser, föräldrakontakt, arbetsmiljöarbete och förväntningar på varandra. Genom att prata om dessa saker tycker Veronica Lundberg att missförstånden minskar och att det inte blir lika mycket irritation som ligger och bubblar under ytan.

Personalen pratar också om hur de vill bli bemötta. Vissa kan till exempel känna sig på­hoppade om andra är för raka, då gäller det för kollegorna att ta upp saker på ett sätt som inte får de personerna att känna sig trängda.

– Det är för att öppna upp och få förståelse för hur jag och mina kollegor fungerar i olika frågor. När vi har gått igenom frågorna vet jag att min kollega vill ha information på ett visst sätt, säger Veronica Lundberg som påpekar att blanketten är ett diskussionsunderlag och inte ett kontrakt i ordets mening.

Hon ger ett exempel på när hon hade hög­läsning för barnen i samband med mellanmålet och en annan kollega började diskutera hämtning och lämning med en förälder som kom fram till matbordet. Eftersom Veronica Lundberg tyckte att barnen inte respekterades i den situationen och visste vilket sätt som var bäst att säga det på kunde hon ta upp det utan att kollegan kände sig trängd eller sårad.

– Sådana saker är viktiga att lyfta. Jag känner att om vi har en god grund och bra relation i arbetslaget kan vi plocka upp såna här situationer. I det fallet visste jag att min kollega vill att jag är rak, säger Veronica Lundberg.

Själv har hon blivit medveten om att hon i vissa lägen kan vara lite för tydlig. Det är hon glad över att veta, för att ha det i åtanke i de situationer då det inte passar.

– Ibland behöver jag linda in orden för att nå vissa personer. Ibland hamnar jag i missförstånd, men det utvecklas och lär jag mig på, säger Veronica Lundberg.

Arbetslagskontrakt

Skogshyddans förskola i Hjo har ett antal diskussionspunkter som de försöker diskutera när någon ny kommer in i arbetslaget. Här är några av frågeställningarna.

  • Vilka förväntningar har jag på mitt arbetslag?
  • Vilka regler bör vi sträva mot för att bibehålla en god arbetsmiljö för varandra?
  • Enighet mot föräldrar, hur tänker vi där?
  • Respekt mot material, samtidigt måste barnen få pröva och undersöka, hur tänker vi där?
  • Vad har vi för mål med surfplattor för personal och barn?

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin