Ingår i temat
Målet med måltiden
Läs senare

Krydda med nya smaker

Matvisionären och debattören Maria Masoomi menar att det på ett enkelt sätt går att introducera nya grönsaker och smaker för barn, samtidigt som de lär sig om världen.

13 apr 2016

Vad gör förskolor för fel när de funderar kring mångfald?

– Jag vet inte om man kan kalla det fel, det beror på vilket intresse man har. Men jag tycker att de missar en stor chans att på ett väldigt lättsamt sätt få våra barn att bli lite kosmopolitiska och internationella. Om vuxnas rädsla för det som är nytt och annorlunda, om den smittar barnen, är det inte så roligt. Och att man efter så många år ens be­höver diskutera det och kalla det för mångfald, det är ett tecken på att man inte har lyckats särskilt bra med integrationsfrågan, eller har accepterat att Sverige är och har varit ett internationellt land i årtionden. Vi väljer själva om vi vill se det som något fantastiskt.

Hur kan då förskolor tänka kring maten, exempelvis när det finns barn på avdelningen som har föräldrar med annan bakgrund än svensk?

– Barnen kan få vara med i köket med den ordinarie kocken och tillsammans med lillkocken kan man laga mat från hens gamla hemland eller föräldrarnas hemland. Det skapar en otrolig stolthet när de får laga mat tillsammans med sina kompisar och sedan i samband med måltiden kan man prata om olika kulturer, om högtider och kanske om hur de kommit hit. Kanske lite om religion på en väldigt anpassad nivå, kanske om vad Ramadan är för något. Eller om persiskt och kurdiskt nyår som firas av flera hundra miljoner människor runt om i världen. Vad innebär det och vad äter man då

Vad önskar du dig, vad skulle göra maten och måltiden på de svenska förskolorna bättre och mer inkluderande?

– Det bästa sättet att lära barn om världen är kring måltiden. Man kan köpa spännande frukter och grönsaker, man kan ha exempel­vis grekiska temadagar och smaka på aubergine, zucchini och paprika. Det är också ett bra sätt att få barn att äta mer grönsaker och mer vegetariskt. I många invandrarkulturer kan man inte laga mat utan grönsaker. Det går bara inte utan rotfrukter, linser, ärtor och baljfrukter.

Det låter som att det behövs lite nyfikenhet från förskolornas sida?

– Jag menar inte att förskolor ska göra om hela sin matsedel, men den lilla skyldighet de har är att de lär sig vilken bakgrund de här människorna har. Så att de vet vad barn­en äter hemma och vad de är vana vid att äta. Ibland kan det vara att ”Jaha, de äter så mycket sött, saft och godis hemma, oj, de går och lägger sig så sent”. Men det kan samtidigt vara att ”Oj, vad mycket nyttiga sallader, soppor och grönsaker de äter. Hemma hos dem kallar man inte de maträtterna för vegankost eller specialkost”. Det kan inspirera och lära även andra barn. Det är så vikt­igt att man har den kunskapen eftersom barnen går till förskolan varje dag.

Alla artiklar i temat Målet med måltiden (8)

Fråga

Hur stor är din barngrupp?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin