Läs senare

Kultur för barn – barnböcker

bokrecensionerHär recenserar förskollärare barnböckerna Ishavspirater, Ninna och sjukhusfåglarna och Konrad och karamellerna.

18 maj 2016

Stämmer in i hyllningskör

F-klass
Ishavspirater
Frida Nilsson, Alexander Jansson
Natur & Kultur

Att högläsa den här boken är inte att läsa en bok. Det är att tillsammans med barnen ge sig ut på ett isande farligt hav i en liten träbåt, att vara svindlande nära att förlora hoppet för att i nästa stund fatta en hjälpande hand. Det är att tvivla men ändå känna vad som är rätt och att handla därefter, att kämpa, att växa och att längta. Det är den bästa boken i sexåringarnas liv, enligt dem själva.

Vi har lärt känna Siri och följt hennes kamp för att rädda sin lillasyster, kidnappad av den onde piraten Vithuvud. På resan möter vi sjöjungfrur och vitvargar, människor som hjälper och som stjälper.

Författaren har lovordats för sin storslagna saga och jag instämmer i hyllningskören. Dock kräver boken sin högläsare. Den tar tid att läsa, många ord måste förklaras eller rent av bytas ut för att anpassas till förskoleklassen. Svårmodet dominerar, många kapitel behöver pratas om och mynnar ut i värdefulla insikter kring moral och etik, orsak och konsekvens.

Vi skriver en lång ordlista och sätter på kartan över Ishavet som vi målat tillsammans. Resan är slut men aldrig glömd.

Linda Jalakas, lärare i förskoleklass

 

Sätter ord och bild på det svåra

3–5 år
Ninna och sjukhusfåglarna
Matilda Ruta
Natur & Kultur

”Fåglarna i sjukhusskogen flyger iväg om nätterna. Under dagen samlar de allt ont barnen inte gillar och på nätterna ger de sig av. De slänger alla tunga, klibbiga, jobbiga känslor i havet. Där blir de till stormar och regnväder.”

Så slutar Ninna och sjukhusfåglarna. Text och bild, som andas lugn och värme, erbjuder den som är sjuk en trygg tankebild samtidigt som svåra känslor får finnas.

I bilderböcker i sjukhusmiljö förklaras ofta behandlingen av ett sjukt barn pedagogiskt varefter barnet botas. Här blir ingen frisk. I stället beskrivs, ur barnets perspektiv, både trista rutiner och sådant som kan vara kul när man är inlagd på sjukhus. Bokens Ninna funderar kring hur man själv och ens föräldrar reagerar i en okänd och skrämmande situation. Boken har tillkommit i samarbete med barn på sjukhus och vid läsningen kan man höra deras röster och känna deras oro, glädje, rädsla och trötthet.

Eftersom boken sätter ord och bild på känslor och tankar tänker jag att den kan användas för sjuka barn och de som finns nära dem. Det är inte en bok för vilken lässtund som helst men i situationer då den behövs är den viktig.

Janna Wilkens, förskollärare

 

En karamell som räcker länge

1–3 år
Konrad och karamellerna
Åsa Mendel-Hartvig, Caroline Röstlund
Olika förlag

Konrad och Hedvig har fått karameller, men Konrads har tagit slut. Storasyster är snäll och låter honom smaka några gånger, men till slut sätter hon stopp. Konrad ser minst sagt missnöjd ut. Tänk om det faktiskt var så att Hedvig fick mer godis än honom? Konflikten leder till hårda ord och handgripligheter. Konrad blir nedbrottad och vill till mormor. Men var är hon? Mormor har somnat på soffan och framför henne står en enorm skål med godis. Den uppmärksamme läsaren har nog upptäckt att mormor finns i bakgrunden av varje bild. Mormor ser ut att sova gott. Men det gör hon inte. Hon flyger upp med ett ”RRRAAAOOO!” Barnen ser först rädda ut men mormor bara busar. Buset övergår i en tumlande brottningsmatch och mormor har förstås inte en chans mot de två starka barnen.

Det här är en bok som får oss att upptäcka fler saker för varje läsning. Den grundar också till samtal om brottning och skojbrottning. Hur ser barnens ansikten ut på de två olika bilderna med brottning? Hur vet man att någon vill vara med? En bok där tolkning av bilderna blir lika viktigt som texten.

Marie Eriksson, förskollärare

Fråga

Vilken inskolningsmetod använder ni i er förskola?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin