Läs senare

Leksaker, demokrati och din yrkesutveckling

av Karin Södergren
01 apr 2019
01 apr 2019
Karin Södergren
Tf Chefredaktör

Min gosehund hette Pricken. Han var en liten ljusbrun cockerspaniel utan en enda prick. Han fick vara med mig i sängen och ibland låtsasläste jag högt för honom under täcket med ficklampa. Läsningen gick till så här: för varje ord viskade jag ett-två-tre. Det tog lite tid att läsa en hel bok, men när varje ord var räknat tre gånger var jag stolt. Jag kunde läsa, precis som min storasyster!

Vad är egentligen en leksak? En sak man leker med så klart. Ett gosedjur som Pricken, en pinne, en tygbit, en plastdinosaurie. Men kan innehållet i en mobiltelefon eller padda också vara en leksak?

Kanske hänger definitionen ihop med hur vi ser på lek – och barn. Ska leken underordnas lärandet eller lärandet underordnas leken? Och vad krävs för att leken, leksakerna och lärandet ska gå hand i hand?

I det här numret tar vi upp synen på leksaker i förskolan – hur de kan användas, vad som anses som bra och mindre bra leksaker och hur deras funktion och karaktär skiftat genom historien.

Som alltid djupdyker vi i frågan och tar upp olika perspektiv och uppfattningar. Allt för att du som förskollärare ska få inspiration, men också verktyg och hjälp att tänka vidare: Vilken syn har jag? Hur jobbar vi med leksaker i min förskola? Hur hanterar vi frågan i arbetslaget? Är det något vi behöver utveckla och bli mer medvetna om?

Tidningen Förskolan har funnits i drygt hundra år. Tidningens uppgift är att vara ett stöd i ditt jobb och bidra till yrkesutveckling. Men också att utmana, ifrågasätta och ibland krångla till det. Att försöka göra världen mindre svart-vit ingår i alla journalisters demokratiuppdrag – inte helt olikt förskollärarnas.

Sex av tio svenskar mellan 18 och 70 år anser att demokratin för­svagats i Sverige de senaste fem till tio åren, enligt en undersökning från Forum för levande historia. Känslan av delaktighet i samhället är också låg. 20 procent anser sig inte alls delaktiga. Bara en av tio känner sig mycket delaktiga. Det är en farlig utveckling.

Från och med nästa nummer tas tidningen Förskolan och alla andra tidningar som ges ut av Lärarförbundet över av ett bolag som heter Make your mark. Fortsätt höra av dig till den nya redaktionen med synpunkter, frågor och tips! Aktiva läsare är den bästa garanten för en tidnings kvalitet.

Vi på den här redaktionen hälsar och tackar alla som medverkat och hört av sig genom åren. Och glöm inte att du har ett av världens viktigaste jobb!

Fråga

1 juli träder förskolans reviderade läroplan i kraft – har du hunnit sätta dig in i förändringarna?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin