Läs senare

Leksaker till låns

Så gjorde viHeimdals förskola i Örebro har inrett ett eget leksaksbibliotek. Det har lett till bättre överblick över vilka leksaker och vilket material som finns.

av Annika Dzedina
22 Okt 2018
22 Okt 2018
Den tomma hyllplatsen överst brukar en playmobil som just nu är utlånad till Musseronen stå.

1 Koll på utbudet

Förskollärarna hade länge talat om att de ville ha mer koll på vilka spel, pussel och andra pedagogiska material som fanns på förskolan. Men det var inte förrän man i våras byggde biblioteket som det blev verklighet – nu ser alla mer tydligt vad som finns och man slipper ha allt, i en del fall samma saker, på avdelningarna. Det finns en del material även på avdelningarna, men biblioteket ger bättre överblick. Alla spel och pussel finns i biblioteket, liksom några nya playmobil-leksaker och flanosagor som förskolan köpte in i våras.

2 Bilder ger stöd

För att öka barnens inflytande har de samlat leksakerna på bild inne i biblio­teket och i en katalog som finns på alla fem avdelningar. På så sätt kan alla se vad som finns, även de yngsta barnen. När barnen vill låna något hämtar de en lapp med avdelningens namn och sätter på den bild som visar det de vill låna.

Bilderna hjälper de små barnen att samtala om vad som finns i biblioteket och vad de skulle vilja låna.

3 Ökar vi-känslan

Biblioteket har lett till diskussioner om normer, till exempel att en avdelning inte kan låna ett material hur länge som helst utan måste lämna tillbaka det, så att andra också kan låna. Och att man ibland måste vänta på sin tur. Biblioteket har lett till en starkare vi-känsla i hela förskolan, berättar förskolläraren och utvecklingsledaren Linnéa Nordin.

Just nu har förskolan valt att inte ha några regler om till exempel hur länge man får låna, vilket utmanar till eftertanke och dialog. Kanske kommer regler framöver, men då har de kommit ur ett behov av att styra upp.

Fråga

Vad skulle betyda mest för att din arbetsmiljö ska bli bättre?

Loading ...

ur Lärarförbundets Magasin